X posterHet is 1979 wanneer Wayne (Martin Henderson, The Ring) besluit om een pornofilm te schieten in een afgelegen huisje in Texas. Het bejaarde stel van wie hij het huisje huurt weet niets van zijn echte intenties. Wie overleeft de dodelijke nacht wanneer de waarheid boven tafel komt?

X is de nieuwste film van horror regisseur Ti West, die eerdere een aardige bijdrage leverde aan VHS (2012), maar ook het wanstaltige Cabin Fever 2: Spring Fever afleverde. Ik hoorde goede dingen over X, maar na het zien van de film vraag ik me af waar het op gebaseerd is. Het is een middelmatige film met interessante ideeën die helaas niet goed uitgewerkt zijn.

Aan de ene kant voelt het porno plot als een gimmick om aandacht te trekken. Het had net zo goed een groepje vrienden kunnen zijn die tijdens hun road trip overnachten bij dit bejaarde stel. Voor de uitkomst van de film verandert er niets. Aan de andere kant is het ook weer een verfrissende invalshoek. Zo besluit de verlegen vriendin (Jenna Ortega, Scream) van regisseur RJ (Owen Campbell) dat ze ook een seks scène wil filmen. Het daadwerkelijk moeten filmen van zijn vriendin in deze positie breekt RJ op. Dit vond ik één van de meeste interessante momenten in X en jammer genoeg doet West verder niets met deze verhaallijn.

Nee, de focus ligt op het thema ouder worden. Op de behoefte aan intimiteit en het verlangen naar verloren tijden. Een interessant gegeven waarmee X zich onderscheidt van de doorsnee slasher, maar waarmee West niet veel verder komt dan het publiek afschrikken met bejaarden seks. A Cure for Wellness-actrice Mia Goth speelt een dubbelrol en is zowel te zien als één van de porno actrices als de bejaarde Pearl. Ik ben er nog niet over uit of dit ook een gimmick is of dat het juist een mooi parallel vormt.

Zijn er nog positieve punten vraag je je misschien af? Visueel gezien lijkt X een ode aan de originele Texas Chain Saw Massacre (1974). De cinematografie is dik in orde en West laat zien dat hij sprongen vooruit heeft gemaakt als regisseur. De acteurs, inclusief de nog niet eerder genoemde Brittany Snow en Kid Cudi, spelen prima en lijken veel plezier te hebben met hun rollen.

Ondanks de interessante thema’s mist X bepaalde diepgang waardoor het niets meer dan een middelmatige slasher is.

X is te bekijken via: