poster Civil WarEen burgeroorlog zorgt voor verdeeldheid en chaos in de Verenigde Staten. Journalisten Lee (Kirsten Dunst) en Joel (Wagner Moura) nemen oudgediende Sammy (Stephen McKinley Henderson) en de jonge wannabe journaliste Jessie (Cailee Spaeny) mee op een levensgevaarlijke road trip door het land. Eindstation: Washington D.C. voor een interview met de president.

Alex Garland (Ex-Machina, Annihilation) is met zijn liefde voor science fiction één van de meest interessante filmmakers die we nu hebben. Zijn nieuwste film Civil War is misschien het meest mainstream van al zijn projecten. Het is een oorlogsfilm met indrukwekkende actie en overdonderend geluid. Zeker die laatste 20 minuten voelde ik me helemaal in de actie gezogen. Het zorgde voor een beklemmend gevoel, maar tegelijk voelde ik ook de adrenaline pompen. Goed om te realiseren: deze film is niet één en al actie. Civil War bevat ook rustige momenten met Lee en de anderen in de auto, rijdend door verlaten en/of verwoeste landschappen. Deze scènes deden me sterk denken aan één van Garland’s eerste films, 28 Days Later, waarvoor hij het script schreef. Civil War draait, zoals de titel al zegt, om een burgeroorlog, maar de setting had net zo goed een zombie apocalyps kunnen zijn. Het gaat hier ook niet om commentaar geven op de politieke situatie. Net als één van de personages zegt; een journalist is er om te aanschouwen en vast te leggen wat er gebeurt, niet om te oordelen. Dat is precies wat Garland hier met Civil War doet.

Kirsten Dunst is sterk als geharde journalist. Ze krijgt goed tegenspel van Wagner Moura, die je misschien nog kent als Pablo Escobar in de serie Narcos. Cailee Spaeny, onlangs te zien in Priscilla, speelde prima, al vond ik haar rol het minst goed uitgewerkt. Ze is er vooral om gered te worden. In aardige bijrolletjes zien we Jesse Plemons (real life echtgenoot van Dunst), Jojo T. Gibbs, Karl Glusman, Sonoya Mizuno en Nick Offerman als de president.

Alex Garland is weer sterk op dreef met het indrukwekkende Civil War.