Ani Fanelli (Mila Kunis) heeft het perfecte leventje. Ze schrijft voor een bekend tijdschrift en is verloofd met de knappe, rijke Luke (Finn Wittrock, American Horror Story). Wanneer een documentaire maker contact zoekt om een film te maken over de schietpartij die zij als tiener op school heeft overleefd, moet Ani de waarheid onder ogen zien.

Luckiest Girl Alive is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Jessica Knoll. Ik heb het boek niet gelezen dus na het zien van de trailer was ik in de veronderstelling dat het een thriller was à la Gone Girl en Girl on the Train. Dat is totaal niet zo. De film draait niet om het mysterie rondom Ani’s jeugd. Het is een drama over trauma en de impact die trauma jaren later nog kan hebben. Knoll baseerde het boek op eigen ervaringen uit haar jeugd en is hier ook verantwoordelijk voor het script, wat de film een persoonlijk tintje geeft. Vermoedelijk komen een aantal negatieve recensies over Luckiest Girl Alive door de misleidende marketing en zaten mensen niet te wachten op een drama. Zeker niet één over een ‘onsympathieke’ succesvolle vrouw die op zoek is naar een stukje erkenning voor wat haar is aangedaan. Ik zet onsympathiek tussen haakjes, omdat vrouwen vaak worden weggezet als zeur of drama queen. Maar als je bedenkt hoe trauma Ani heeft gevormd als persoon dan is ze een intrigerende hoofdpersoon.

Mila Kunis speelt hier haar beste rol tot nu toe. Ik hoop zo dat deze film leidt tot meer mooie rollen, want ze heeft zeker meer in zich dan alleen komedie. Chiara Aurelia (Cruel Summer) is in flashbacks te zien als de jongere versie van Ani. Ze speelt goed, al moeten we voor het gemak maar vergeten dat ze niet op Kunis lijkt. Finn Wittrock krijgt helaas vrij weinig te doen, maar heeft een sterke scène met Kunis aan het einde van de film. Connie Britton en Scoot McNairy spelen prima bijrollen.

Als ik een negatief punt moet noemen dan zou ik zeggen dat Luckiest Girl Alive waarschijnlijk beter tot haar recht was gekomen als mini-serie dan als film. We gaan te vluchtig door alle gebeurtenissen heen. Er speelt heel veel, maar nergens gaan we diep genoeg op in. Iets meer diepgang had de film niet misstaan.

Luckiest Girl Alive is een intrigerende drama over trauma met een sterke hoofdrol van Mila Kunis.