poster The Idea of YouAlleenstaande moeder Solène (Anne Hathaway) ontmoet op muziekfestival Coachella de 24-jarige Hayes Campbell (Nicholas Galitzine), lead zanger van de populaire boyband August Moon. Ondanks het leeftijdsverschil van 16 jaar en de bekendheid van Hayes, begint een romance op te bloeien.

The Idea of You is een verfilming van het gelijknamige boek van Robinne Lee. Hoewel Lee niet bevestigt dat Hayes is gebaseerd op Harry Styles, is het moeilijk om niet de conclusie te trekken dat ze op z’n minst geïnspireerd was door de populaire pophunk. Harry Styles of niet; het maakt eigenlijk niet uit. Net als veel andere romantische films (of boeken) gaat het om de fantasie. In The Idea of You de fantasie dat een knappe jonge popster verliefd kan worden op een oudere vrouw. Het is niet anders dan de Christmas Prince films waarin een journaliste trouwt met de prins van Aldovië.

Anne Hathaway is veel te goed voor een film als deze. Ze weet haar personage goed te gronden in de realiteit. Haar Solène is sympathiek en complex. Nergens krijg je het gevoel dat ze een cougar is die zin heeft in een verzetje. Haar relatie met Hayes is misschien wel het minst interessante aan haar personage, maar goed, dit is nu eenmaal het verhaal dat ze hebben gekozen. Ze krijgt prima tegenspel van Bottoms scene stealer Nicholas Galitzine. Hij weet zich goed staande te houden naast de Oscar-winnende Hathaway, alleen hebben de twee samen weinig chemie. Dat lijkt me essentieel als je een romance wil verkopen.

Het script laat Hathaway en Galitzine helaas ook in de steek. Waarom duurt deze film bijna 2 uur? Het is nergens voor nodig om alle drama maar uit te rekken, want je weet toch hoe deze film gaat eindigen. Het stipt wel interessante punten aan, zoals de kritiek die Solène krijgt op social media. Helaas wordt hier weinig mee gedaan. De ex-man van Solène, gespeeld door Veep-acteur Reid Scott, is niet meer dan een karikatuur. Iets meer verdieping had wel gemogen. Ook heb ik een groot vraagteken over Izzy, de 16-jarige dochter van Solène. Ze ziet eruit als een 20-jarige, maar ze wordt soms neergezet als een 8-jarige die naar school gebracht moet worden en naar zomerkamp gaat.

Harry Styles fan fiction is The Idea of You misschien niet, maar zo voelt deze film helaas wel. Vermakelijk voor een keer, maar meer dan middelmatig wordt het nooit, ondanks het harde werken van Hathaway en Galitzine.

The Idea of You is vermakelijk genoeg voor een keer, maar echt wegzwijmelen gebeurt niet.

3 sterren

The Idea of You is te bekijken via: