Pearl posterHet is 1918 en Pearl (Mia Goth) heeft grote dromen. Ze wil het saaie boerenleven met haar ouders achter zich laten om danseres te worden. Hier wil ze dan ook alles voor doen. Terwijl haar obsessie voor succes steeds groter wordt, hangt haar mentale gezondheid aan een zijden draadje.

Een half jaar na het succes van X (2022), verraste regisseur Ti West ons met Pearl. Een prequel, of origin story zoals het genoemd wordt, over het tragische leven van de bejaarde dame uit X. Samen met actrice Mia Goth heeft West het script voor Pearl geschreven en deze is vlak na het afronden van X in productie gegaan. En wat een pareltje is het geworden!

Pearl is wel een heel andere horrorfilm dan X. Ga het alsjeblieft niet kijken met het idee dat het een slasher film is, net als haar voorganger. De moorden lijken hier een bijzaak, al kan het bloed ook rijkelijk vloeien. Pearl is voornamelijk een interessante character study. We zien hoe Pearl klein gehouden wordt door haar moeder die haar dromen niet serieus neemt. Er is een wanhoop om meer te maken van haar leven dan haar ouders, gevoed door een brandend verlangen om geliefd te zijn. Langzaam zien we Pearl breken en de grip op de werkelijkheid verliezen. Dat laatste is best angstaanjagend, misschien wel meer dan alles wat we in X voorbij hebben zien komen.

Mia Goth is echt fantastisch. Ik heb niet genoeg lovende woorden voor deze actrice; hoe ze haar rol en de hele film weet te dragen. Tegen het einde zit een monoloog van zo’n 8 minuten en Goth is briljant in hoe ze het brengt. Jammer dat horror nog steeds ondergewaardeerd wordt door de Academy, want ze heeft met haar performance een Oscar-nominatie verdiend.

Ook Ti West verdient lof. Hij is ver gekomen sinds het wanstaltige Cabin Fever 2: Spring Fever (2009). Pearl heeft de diepgang die bij X ontbrak. Het script is sterk en de cinematografie is prachtig. Met Pearl levert hij zijn beste film tot nu toe af. Het zou mooi zijn als hij dit nog weet te overtreffen met het derde en laatste deel in deze trilogie: MaXXXine (release date nog onbekend).

Pearl is een geslaagde prequel met fantastisch acteerwerk van Mia Goth.

Pearl is te bekijken via: