poster FuriosaIn deze Fury Road prequel zien we hoe een jonge Furiosa (Alyla Brown en Anya Taylor-Joy) wordt ontvoerd door een motorbende en in handen komt van de wrede Dementus (Chris Hemsworth).

Ik weet dat ik in de minderheid ben als ik zeg dat ik geen fan ben van Mad Max: Fury Road. Regisseur George Miller houdt van snelle actie; in zijn wereld is er dan geen plek voor dialogen. Ik hou juist wel van dialogen en alleen maar actie vind ik al snel saai worden. Keek ik uit naar Furiosa? Nee, niet bepaald. Maar ik ben positief verrast door deze actievolle prequel.

Het eerste deel met de piepjonge Furiosa (Alyla Brown) vind ik top: hoe haar badass moeder (Charlee Fraser van Anyone But You) de achtervolging inzet om Furiosa terug te krijgen. Je hebt Chris Hemsworth die veel lol uitstraalt met zijn rol als bad guy. Het is echt een visueel spektakel. Alles ziet er fantastisch uit. Ook de sound design is goed. Ik zat zeker richting 4 sterren te denken. Helaas werd de film voor mij minder in het deel met Anya Taylor-Joy. Dat heeft niets met de actrice zelf te maken of haar acteerwerk. Ze maakt net als Brown en voorganger Charlize Theron een waardige Furiosa.

In het tweede deel kwam toch dat gevoel dat ik bij Fury Road had weer naar boven. Op een gegeven moment keek ik naar de tijd en ik had nog een uur te gaan! Die scène met die War Rig duurde ontzettend lang. Het boeit me niet als naamloze War Boy #2048 doodgaat. De random romance tussen Furiosa en Praetorian Jack, waar kwam dat vandaan? De ontknoping van de romance heeft weinig emotionele impact als er niet geïnvesteerd wordt in de relatie. Doe een explosie minder en gooi er wat dialoog in, George. Het brengt de film echt niet tot stilstand.

Op technisch vlak is Furiosa echt weer een fantastische prestatie en de liefhebbers gaan hier zeker van genieten.