poster-itfollowsDe 19-jarige Jay (Maika Monroe, The Guest) wordt na haar eerste seksuele ervaring met een nieuw vriendje geplaagd door iets bovennatuurlijks wat de vorm van mensen aanneemt. Het blijft haar achtervolgen en de enige manier om van Het af te komen is om het door te geven aan iemand anders.

Ik heb veel goede dingen gehoord over It Follows, een horrorfilm geregisseerd door David Robert Mitchell, die verder alleen The Myth of the American Sleepover op zijn naam heeft staan. It Follows is een originele film, zeker in het huidige horrorlandschap dat wordt gedomineerd door Blumhouse producties, zoals de Insidious films, maar ook Sinister en Oculus. Achtervolgd worden door iets wat je probeert te doden is niet origineel, maar de invulling die Mitchell geeft aan dit bekende verhaal is wel origineel. It Follows is een soort love letter aan jaren ’70 en ’80 horror. Het is een sfeervolle film die prachtig is geschoten. Doordat Mitchell aspecten uit verschillende decennia gebruikt voor de setting, geeft het de film een mysterieus en onbehaaglijk gevoel. Maar nog belangrijker: de film is zeer creepy! Het idee dat iedereen Het kan zijn bezorgt niet alleen Jay, maar ook de kijker een paranoïde gevoel.

Helaas weet de film het sterke niveau niet vast te houden en in het laatste half uur wordt het duidelijk dat Mitchell niet goed weet hoe hij zijn film moet afronden. Ook krijgen we weinig informatie over de achtergrond van Het. Hierdoor blijft It Follows mysterieus, al had ik zelf wel meer willen weten over deze bovennatuurlijke soa. Het acteerwerk is prima en in Monroe heeft Mitchell een goede leading lady gevonden. In The Guest vond ik haar minder overtuigend, maar hier lijkt ze prima op haar plek.

It Follows is één van de betere en meest verrassende horrorfilms van de afgelopen jaren.

rating-4stars