Zo’n 50 jaar na het origineel verstoort een groepje idealistische jongeren het leven in een klein Texaans dorpje. Leatherface leidt daar een teruggetrokken bestaan. Wanneer zijn verzorger door toedoen van de jongeren plots overlijdt, pakt hij zijn kettingzaag weer op.

Deze Texas Chainsaw Massacre is alweer het 9e deel in de redelijk populaire horror franchise. Het is een direct vervolg op het origineel uit 1974. Net als Texas Chainsaw 3D uit 2013 met Alexandra Daddario, al heeft die film weer geen link met deze nieuwe die op Netflix te vinden. Het wordt bijna net zo complex als de Halloween franchise, maar ik dwaal af.

Er valt weinig goeds over deze film te zeggen. De personages zijn bijzonder onsympathiek, met name onze final girl Melody (Sarah Yarkin, eerder te zien in Happy Death Day 2U). Melody hier weet al in haar eerste scène, met haar eerste woorden zelfingenomen en beledigend uit de hoek te komen tegen het enige sympathieke personage dat de film kent. Nou, daar win je geen zieltjes mee, Mel! Gevolg is dat ik de hele film team Leatherface ben. Het helpt ook niet mee dat Leatherface een beperkte intelligentie heeft en niet meer weet wat hij met zichzelf aan moet als zijn moederfiguur er niet meer is. Ja, Leatherface is sympathieker dan heel Gen Z hier bij elkaar.

Daarnaast lijken ze te willen cashen op het succes van Halloween 2018. Ze brengen originele final girl Sally Hardesty terug die hier haar beste ‘Laurie Strode is uit op wraak’ imitatie doet. Het resultaat is zowel lachwekkend als frustrerend. Voeg daar nog een misplaatste school shooting backstory voor Lila (Elsie Fisher van Eighth Grade) aan toe, een ‘lollig’ einde en de meest goedkoop ogende set die ze konden vinden en je hebt het recept voor een miserabele film. En je dacht dat “do your thing, cuz” erg was.

Texas Chainsaw Massacre 2022 is een goedkope poging om de franchise nieuw leven in te blazen en slaat de plank finaal mis.