Anthony (Yahya Abdul-Mateen II, Aquaman) is een veel belovend kunstenaar die gefascineerd raakt door de legende van de Candyman. Hoe dieper hij graaft, hoe meer hij in de ban raakt van dit tragische figuur. Door zijn kunst krijgt Candyman meer naamsbekendheid wat bloederig gevolgen heeft.

Ik heb ergens niet goed opgelet, want ik dacht dat deze nieuwe Candyman een remake was. Het blijkt een directe sequel te zijn op de gelijknamige film uit 1992. Ik heb het origineel nooit gezien waardoor ik, vermoedelijk, de film niet helemaal kon waarderen zoals het waarschijnlijk bedoeld was. Er wordt hier hevig voortgeborduurd op de gebeurtenissen uit het eerste deel. In het begin wordt de tijd genomen om dingen uit te leggen, maar om een of andere reden moet het laatste deel van de film ineens in een sneltreinvaart gaan. Om eerlijk te zijn: ik volgde het op een gegeven moment niet meer. Voor ik het wist was de film afgelopen en liep ik de zaal uit met vraagtekens.

Compenseert de rest van de film dan voor dat einde? Dat wil ik ook weer niet zeggen. Het sterkste punt is de cinematografie. Regisseuse Nia DaCosta heeft hier zeker oog voor, ook al laat ze dit tegen het einde van de film ook varen. Het acteerwerk van Yahya Abdul-Mateen II en Teyonah Parris (WandaVision) is prima.

Meer pluspunten heb ik eigenlijk niet. Candyman doet me teveel denken aan andere horrorfilms die hetzelfde doen, alleen doen die het dan beter. The Midnight Meat Train (2008) is namelijk ook zo’n stijlvolle horror. Hierin zien we Bradley Cooper als veel belovende fotograaf die in de ban raakt van iets duisters, alleen wordt het plot hier in Meat Train beter uitgewerkt. Overigens zijn zowel de originele Candyman als The Midnight Meat Train gebaseerd op verhalen van Clive Barker dus misschien is het niet vreemd dat thema’s overeenkomen. Daarnaast doet de visueel sterke The Town That Dreaded Sundown (2014) sequel het origineel beter in de film verweven. Gemiste kansen dus. Ik had zeker wel wat meer verwacht van Jordan Peele (Get Out) die hier deels verantwoordelijk is voor het script.

Zeg z’n naam maar niet. Wil je je toch aan deze film wagen kijk dan eerst het origineel.