poster MalignantMadison (Annabelle Wallis) heeft sinds de moord op haar vriend last van visioenen van gruwelijke moorden. Ze ontdekt dat deze moorden daadwerkelijk zijn gebeurd. Er blijkt een link te zijn met haar mysterieuze verleden en al snel wordt Madison zelf verdacht.

James Wan, de man achter Saw en The Conjuring, ging na het blockbuster succes van Aquaman terug naar zijn horror roots. Hij bracht ons Malignant, een vrij goedkoop ogende film vol matig acteerwerk. Het eerste uur heb ik me vooral zitten afvragen waar de positieve recensies op gebaseerd waren. Ik heb zelfs overwogen om de film af te zetten. Het mysterie is redelijk interessant, maar alles er omheen is slecht uitgevoerd. En dat ben ik niet gewend van Wan! Hoewel ik in hem nooit een top regisseur heb gezien, is het eerste uur van Malignant zwaar onder zijn niveau.

Wat Wan wel is, is een visionair. Hij heeft veel voor het horror genre betekend en heeft het horror landschap de laatste 20 jaar gevormd. Zonder Wan geen Insidious, Annabelle, The Nun of later dit jaar Saw X. Dus het is maar goed dat ik Malignant na een uur niet heb afgezet, want de twist in de tweede helft is zo krankzinnig… het maakt bijna die waardeloze eerste helft goed! Aan zijn ideeën ligt het dus niet. Ook met Malignant laat hij weer zien één van de meest vernieuwende horror filmmakers te zijn. Sorry dat ik aan je getwijfeld hebt, James Wan!

Toch jammer van die eerste helft. Als daar meer aandacht aan was besteed, of ze hadden op z’n minst sterkere acteurs gecast om het niveau naar boven te tillen, dan had Malignant een instant classic kunnen zijn.

Malignant voelt als een goedkope B-film, maar James Wan weet te verrassen met een krankzinnige tweede helft.

Malignant is te bekijken via: