Barbie posterStereotypical Barbie (Margot Robbie) wordt op een dag wakker met een existentiële crisis en – nog erger – platte voeten! Samen met Ken (Ryan Gosling) gaat Barbie naar de echte wereld op zoek naar antwoorden.

Na heel veel hype draait nu eindelijk Barbie in de bioscoop. Het is mooi om te zien dat de film een breed publiek weet aan te spreken en niet simpelweg wordt weggezet als een film voor meisjes. In mijn bioscoopzaal zaten mannen van verschillende leeftijdsgroepen lekker in hun eentje naar Barbie te kijken. Barbie is er voor iedereen en zo hoort het!

Dat deze film tot stand is gekomen, vind ik bijna een wonder. Als we even terug gaan naar begin jaren ’90: Mattel wilde destijds geen toestemming geven om Barbie in Toy Story (1995) te laten verschijnen. Na het grote succes van de film, verscheen ze wel in Toy Story 2 en latere delen. Dus het is al heel wat dat Mattel nu akkoord is gegaan met een live action Barbie film. En dan ook nog eentje waarin Mattel zelf op de hak wordt genomen. Well played, Greta Gerwig.

Gerwig heeft eerder veel succes gehad met de Oscar-genomineerde films Lady Bird en Little Women. Barbie is niet een film die je in eerste instantie in het rijtje van haar eerder genoemde successen verwacht. Het is groots en erg roze, vol glitter en glamour. Het set design en de kostuums zijn echt fantastisch! Maar het is ook een film met emotionele diepgang, commentaar op de maatschappij, en female empowerment.

Margot Robbie is perfect als Barbie en levert een mooie, genuanceerde performance af. Ze krijgt goed tegenspel van Ryan Gosling, die al zijn kenergy in zijn rol heeft gestoken. Ligt er Oscar goud in zijn toekomst? Het zou me niets verbazen. Gosling is hilarisch! Hij weet de show te stelen, wat niet makkelijk is met een powerhouse als Robbie naast zich. Verder zijn er prima bijrollen van America Ferrera, Issa Rae, Simu Liu en Kate McKinnon.

Barbie heeft veel meer te bieden dan alleen haar looks en prachtige set design. Het is een grappige film vol hart en sterke performances van Margot Robbie en Ryan Gosling.