poster-zerodarkthirtyZero Dark Thirty, in januari in Nederland uitgebracht, is één van de films die ik nog van mijn lijstje moest afvinken, voordat ik mijn film overzicht van 2013 ga maken. Helaas had ik me de moeite kunnen besparen, want Zero Dark Thirty komt niet in mijn top 5 te staan.

Het verhaal
De film gaat over de jacht op Osama bin Laden, zijn dood en de dame, Maya (Jessica Chastain, Take Shelter), die daar verantwoordelijk voor is.

Zero Dark Thirty is een veelgeprezen film, beloond met 5 Oscar-nominaties, waaronder Beste Film en Beste Actrice (Chastain). Misschien waren mijn verwachtingen te hoog, maar ik vond dat de film alle lof niet waar heeft kunnen maken. De film zelf is veel te lang om pakkend te zijn. Ja, er moet opbouw zijn voordat de film eindigt zoals we al wisten dat het zou eindigen. Maar de film duurt 157 minuten! Ik begon me af te vragen of Peter Jackson en niet Kathryn Bigelow de regisseur was van dit epos. Het helpt ook niet dat Maya wordt neergezet als een crazy person die dagelijks het raam van haar leidinggevende bekladt.

Ook de veelgeprezen performance die Jessica Chastain levert, vond ik tegenvallen. Ze speelt prima, maar ik vond haar prestatie niet een Oscar-nominatie waardig. Iemand als Sarah Paulson (American Horror Story) had een betere performance neer kunnen zetten. Ik vond Jason Clarke (The Great Gatsby), die als Dan aan het begin van de film Maya begeleidt, de sterkere acteur van de twee. Bijrollen van onder andere Kyle Chandler, Chris Pratt en James Gandolfini zijn verder prima.

Al met al vond ik Zero Dark Thirty zwaar overrated, maar wel het bekijken waard als je geïnteresseerd bent in het onderwerp.