Smile posterNadat zij getuige is geweest van de schokkende dood van één van haar patiënten, begint Rose (Sosie Bacon, 13 Reasons Why) zelf angstaanjagende beelden te zien van glimlachende mensen. Ze verliest steeds meer de grip op de realiteit en niemand lijkt haar te geloven. Lukt het Rose te ontsnappen aan deze kwade vloek?

Smile is een onverwacht groot succes in Amerika met positieve recensies en een opbrengst van tot nu toe $80 miljoen. Tijdens het zien van de trailer had ik er niet veel vertrouwen in. Die creepy lachende gezichten deden me denken aan de middelmatige Blumhouse horror Truth or Dare met Lucy Hale. Maar de laatste shot van de trailer (ja, je weet wel welke ik bedoel) haalde me toch over.

Gelukkig lijkt Smile verder niet op Truth or Dare. Het is een film met verrassende diepgang over onverwerkt trauma. De film lijkt te zeggen dat je trauma onder ogen moet komen om het te verwerken, anders loop je het risico je trauma door te geven aan een ander. Denk aan hoe trauma generatie op generatie kan worden doorgegeven. Iets waar onze hoofdpersoon Rose ook mee moet dealen na getuige te zijn geweest van de zelfdoding van haar moeder. Dit klinkt allemaal zwaarmoedig en misschien niet wat je verwacht van Smile. Wees gerust: het bevat voldoende enge momenten en jump scares waar de gemiddelde horror fan zich prima mee zal vermaken. Het einde is zeker ook voor dit publiek gemaakt (helaas).

Sosie Bacon, dochter van Kevin Bacon en Kyra Sedgwick, speelt een sterke hoofdrol. Ze weet de angst en wanhoop van Rose goed over te brengen. Ze krijgt prima tegenspel van Kyle Gallner (Scream 2022), Kal Penn (House) en Rob Morgan (Stranger Things). Jessie T. Usher, beter bekend als A-Train in The Boys, komt als verloofde van Rose helaas minder sterk uit de hoek.

Smile bevat de diepgang van een film als The Babadook in het vermakelijke jasje van The Ring.

Smile is te bekijken via: