Studente Izzy (Madelyn Deutch) heeft het niet makkelijk na de dood van haar vader. Het gaat niet goed met haar studie en ze wordt ook nog eens gedumpt door haar vriend (Jesse Bradford). Zusje Sabrina (Zoey Deutch) is succesvol model en lijkt het allemaal wel voor elkaar te hebben. Izzy gaat op zoek naar iets wat haar zal helen, maar komt in haar zoektocht de verkeerde mannen tegen.

The Year of Spectacular Men is een familieproject, geschreven door Madelyn Deutch en geregisseerd door haar moeder, Back to the Future-actrice Lea Thompson. Voor de camera zien we ook zusje Zoey Deutch (Not Okay) en Thompson is zelf te zien als hun moeder. Vader Howard Deutch houdt zich op de achtergrond als producent. Nepo babies is een populair onderwerp op dit moment en bij het zien van deze film vraag ik me af of Madelyn Deutch het van de grond had gekregen zonder haar bekende familieleden. Nee, waarschijnlijk niet.

Waar gaat het fout? Het script van Year of Spectacular Men is rommelig en hoofdpersonage Izzy is onsympathiek. Er zijn genoeg films over vrouwen die hun leven niet op de rit hebben, denk aan Renée Zellweger in Bridget Jones’s Diary, Keira Knightley in Laggies of Hailee Steinfeld in The Edge of Seventeen. Waarom werken deze films wel? Omdat we met de dames meelachen en we onszelf kunnen herkennen in de situaties waar ze zich in bevinden. Ik vond het ongemakkelijk om te zien hoe Izzy in het leven staat en wat een zooitje ze ervan maakt. Zusje Sabrina oppert dat Izzy in therapie moet, maar in plaats daarvan stort Izzy zich op iedere man die haar een beetje aandacht geeft. En loopt ze een feestje af met een vaas en een X-Files poster. Don’t ask.

Wat de film ook niet helpt is dat Zoey meer charisma heeft en de sterkere actrice is van de twee zussen. Hierdoor was ik ook meer geïnvesteerd in Zoey’s personage Sabrina dan in Izzy. Het zal geen toeval zijn dat Madelyn een script heeft geschreven waarin haar zusje de succesvolle is van de twee.

In de bijrollen zien we bekende gezichten als Jesse Bradford (Bring It On), Brandon T. Jackson (Tropic Thunder), Cameron Monaghan (Gotham), Avan Jogia (Zombieland: Double Tap) en Nicholas Braun (Succession), al hebben de heren weinig mee om te werken en zijn hun personages niet zo spectaculair als de titel je wil doen geloven.

The Year of Spectacular Men heeft z’n momenten, maar moet het vooral hebben van Zoey Deutch die met haar aanwezigheid de score van de film omhoog weet te trekken.