poster The Iron ClawThe Iron Claw vertelt het waargebeurde verhaal van de Von Erich broers, die onder druk van hun dominante vader Fritz (Holt McCallany), proberen de top van het professioneel worstelen te bereiken. Tragedie treft de jongens, wat leidt tot alleen maar meer druk van hun vader die gelooft dat niets je kan gebeuren als je de beste en sterkste bent.

Wat een film! Hoe heeft The Iron Claw geen Oscar-nominatie gekregen? Of aandacht gehad van andere award shows als SAG of de Independent Spirit Awards? Wordt een worstel film met Zac Efron in de hoofdrol niet serieus genomen? Erg jammer, want The Iron Claw is een fantastisch meeslepend drama met een top cast.

Centraal staat de zogenoemde “Von Erich curse”, ofwel een vloek die over de worstel familie lijkt te heersen. Het is bijna niet voor te stellen hoeveel tegenspoed één familie kan treffen. En dan moet je je realiseren dat de film niet eens alle tragedies voorbij laat komen om het nog een beetje geloofwaardig te houden. The Iron Claw laat wel duidelijk zien dat het hier niet gaat om een mysterieuze vloek. Nee, het is een cautionary tale over het gevaar van koste wat het kost je eigen droom projecteren op je kinderen. Ongeacht hun eigen dromen en welzijn.

Het is een fascinerend verhaal, met passie in beeld gebracht door Sean Durkin (Martha Marcy May Marlene) die ook verantwoordelijk was voor het script. De killer soundtrack zet de toon en maakt het af. Maar we moeten toch echt nog even stilstaan bij die geweldige cast. Laten we beginnen met Efron: wat een mooie, genuanceerde rol zet hij neer als de op één na oudste Von Erich broer Kevin. Hij is het hart van The Iron Claw en hij heeft me tot tranen geroerd. Hopelijk gaan we Efron in meer mooie rollen zien.

The Bear-acteur Jeremy Allen White is, zoals we van hem gewend zijn, in top vorm als broer Kerry, maar ook Harris Dickinson (Where the Crawdads Sing) en relatieve nieuwkomer Stanley Simons zijn goed op dreef als broers David en Mike. De altijd charmante Lily James maakt het beste van haar bijrol als echtgenote van Kevin. ER-ster Maura Tierney is goed als de emotioneel afwezige moeder van de broers. Tot slot is Mindhunter-acteur Holt McCallany zowel indrukwekkend als beangstigend als hoofd van het gezin Von Erich. Hoe heeft deze cast geen SAG-nominatie voor beste ensemble?

The Iron Claw is zoveel meer dan een worstel film met Zac Efron. Het is een meeslepend drama met een fascinerend verhaal en sterke cast.

4,5 sterren