Martha (Elizabeth Olsen) is een jonge vrouw die een sekte is ontvlucht. Ze komt terecht bij haar oudere zus Lucy (Sarah Paulson) en haar man Ted (Hugh Dancy). Lucy had al 2 jaar niets van Martha gehoord en Martha weigert te vertellen wat er met haar gebeurd is in die 2 jaar. De al moeizame relatie tussen de zussen wordt er niet beter op wanneer Martha raar gedrag begint te vertonen.

Door middel van flashbacks zien wij dat Martha zich bij de sekte voegt, maar niet hoe zij daar terecht is gekomen. Charismatische sekteleider Patrick (John Hawkes) geeft haar de naam Marcy May. Binnen de sekte hebben vrouwen een ondergeschikte positie en wordt misbruik als normaal gezien.

Beoordeling – *SPOILERIG*
Martha Marcy May Marlene wordt gezien als een psychologische thriller, maar ik zou het eerder een drama noemen. Het is een trage film. Dat Martha paranoïde wordt, komt pas tegen het eind van de film naar voren. Ze is afgestompt door de traumatische gebeurtenissen en juist wanneer haar emoties los beginnen te komen, wordt het interessanter. Vervolgens volgt een abrupt open einde. Zit de sekte echt achter haar aan of zit het allemaal in haar hoofd? *EINDE SPOILERS*

Er is het afgelopen jaar veel buzz geweest rond Elizabeth Olsen dankzij haar breakthrough role in deze film. Het jongere zusje van Mary-Kate en Ashley speelt een goede, kwetsbare rol. In het begin werd gesproken over een Oscar-nominatie voor Olsen, maar helaas, zij werd niet genomineerd. De altijd goede John Hawkes is effectief als sekteleider. Hij heeft geen grote rol, maar hij weet je wel in te pakken wanneer hij wel op het scherm is. Sarah Paulson en Hugh Dancy doen hun best, maar hebben niet veel om mee te werken. Doordat hun personages niet weten wat er met Martha is gebeurd, reageren ze vooral met veel onbegrip.

Martha Marcy May Marlene is niet een film die hoog op mijn lijstje van favoriete films van het jaar zal komen, maar is zeker wel het bekijken waard. Al is het maar om de veel geprezen rol van Olsen te zien.