Talk to Me posterVergeet de ouija bord! In de Australische horror hit Talk to Me staat een mysterieuze gebalsemde hand centraal. Een groepje vrienden gebruikt de hand om geesten op te roepen, maximaal 90 seconden per keer. Ze hebben eerst de grootste lol en maken graag gebruik van de hand. Wanneer de verdrietige Mia (Sophie Wilde) contact denkt te maken met haar overleden moeder gaat het gruwelijk mis.

Ik heb veel goede dingen gelezen over Talk to Me, waaronder deze 5 sterren recensie van collega filmblogger Daan. Toch was ik sceptisch, omdat ik eigenlijk niet zo’n fan ben van bovennatuurlijke horror. Geef mij maar een slasher! Maar ik moet toegeven: Daan heeft gelijk. Talk to Me is een goede film en mag zich zeker de beste horrorfilm van het jaar noemen. Sorry, Saw X, The Exorcist: Believer en Five Nights at Freddy’s, maar ik geloof niet dat jullie dit nog gaan toppen.

De gebroeders Danny en Michael Philippou, bekend van hun YouTube kanaal RackaRacka, maken hun regiedebuut met Talk to Me. Ze weten een vernieuwende film af te leveren in een genre dat al flink uitgemolken is. Een knappe prestatie van de heren die inmiddels bezig zijn met de voorbereidingen van Talk to Me 2. Het verhaal voelt fris, ondanks dat het een overduidelijk metafoor is voor drugsgebruik. Dit komt ook door de knappe acteerprestatie van nieuwkomer Sophie Wilde die overtuigt als de rouwende Mia. De jonge Joe Bird mag er ook zijn in een lastige, maar overtuigende rol.

De spanning wordt goed opgebouwd en er zijn een aantal aardige schrikmomenten. De make up en speciale effecten zijn ondanks het lage budget erg goed. Ik waardeer de (onbedoelde?) verwijzing naar horror klassieker Event Horizon. Alleen het einde is wat mij betreft iets te gehaast gebracht. Het had niet de impact die het had moeten hebben. Jammer, want de rest zit strak in elkaar.

Talk to Me is een vernieuwende, spannende bovennatuurlijke horror met een sterke cast. Eén van de beste horrorfilms van de afgelopen jaren!