poster-eventhorizonIn 2047 wordt de crew van ruimteschip Lewis and Clark, onder leiding van Captain Miller (Laurence Fishburne), naar ruimteschip Event Horizon gestuurd. Onlangs hebben ze een signaal van het schip ontvangen ondanks dat de Event Horizon 7 jaar eerder verloren is gegaan. Ze ontdekken al snel wat er is gebeurd met het schip en de originele crew.

Na bijna 20 jaar heb ik Event Horizon eindelijk gezien. Ik had veel goede dingen over de film gehoord, al wist ik niet precies waar het over ging. Toen de film begon was ik verbaasd hoeveel bekende namen ik voorbij zag komen: Fishburne, Joely Richardson, Sam Neill, Kathleen Quinlan, Jack Noseworthy, Sean Pertwee en Jason Isaacs. Een aardige cast voor een horror/scifi film! En ik was heel verbaasd toen ik zag dat Paul W.S. Anderson, de man achter de Resident Evil films, deze film heeft geregisseerd. Event Horizon is zijn beste werk tot nu toe. Ik hoorde dat er zo’n 30 minuten aan footage uit de film is geknipt, o.a. omdat de film te gewelddadig was. Jammer dat dit is gebeurd. Misschien had (een deel van) die footage juist het één of ander nog een beetje kunnen verduidelijken. Ondanks dat is het toch een geslaagde film geworden.

Nu ik Event Horizon heb gezien, zie ik hoe sterk films als Sunshine van Danny Boyle en Pandorum met Dennis Quaid door Event Horizon zijn beïnvloed. Vooral Sunshine heeft veel weg van Event Horizon, al moet ik bekennen dat ik ondanks dat toch de voorkeur geeft aan Sunshine. Die film is ook nog eens prachtig geschoten! Event Horizon is vast ook beïnvloed door Alien bijvoorbeeld, maar die film heb ik zo lang geleden gezien dat ik niet kan vergelijken.

Event Horizon is zeker een aanrader als je fan bent van het ‘horror op een spaceship’ genre.

rating-4stars