Het Geheugenspel posterWanneer het lichaam van de 16-jarige Nathalie Deridder na 25 jaar wordt gevonden op het landgoed van haar ouders, gaat haar destijds beste vriendin Eva (Anna Drijver) op onderzoek uit. Met hulp van hypnotherapeut Alex (Maarten Heijmans) probeert Eva verdrongen herinneringen naar boven te halen en ontdekt ze een groot familiegeheim.

Het Geheugenspel is gebaseerd op het gelijknamige boek van Nicci French. Ik heb nog nooit een boek van dit succesvolle schrijversduo gelezen, dus in hoeverre dit een goede verfilming is durf ik niet te zeggen. Al met al was ik niet zo onder de indruk van het script. De meeste personages waren flinterdun geschreven, waardoor ik nooit echt geïnvesteerd was in het mysterie. Hoewel ik geen fan ben van lange films, denk ik dat de speelduur van 1 uur 47 minuten te kort is. Eigenlijk denk ik dat Het Geheugenspel beter tot z’n recht was gekomen als mini-serie. Dan was er meer ruimte geweest om de personages uit te werken en had de ontknoping misschien meer impact gehad.

Daarnaast wordt er vrij veel aandacht besteed aan hypnotherapie, maar wordt er maar kort kritiek geuit op deze omstreden vorm van behandeling. Ook is de rol van hypnotherapeut een verspilling van één van onze beste acteurs, Emmy winnaar Maarten Heijmans. Er zit totaal geen uitdaging in zijn rol die alleen bedoeld lijkt te zijn om informatie te delen met de hoofdpersoon en het publiek. Erg jammer.

Anna Drijver doet haar best, maar kan de boel ook niet redden. Dan komt Vic de Wachter nog het beste uit de verf met zijn rol als patriarch van de familie Deridder. De rest van de cast is matig, maar krijgt eerlijk gezegd ook weinig om mee te werken.

Ergens in Het Geheugenspel zit een intrigerend mysterie verstopt, maar uiteindelijk is het een middelmatige thriller geworden.

Het Geheugenspel is te bekijken via: