Wat zou je doen als je vakantievrienden je uitnodigen om een weekend bij ze te logeren? Denen Bjorn (Morten Burian) en Louise (Sidsel Siem Koch) besluiten in te gaan op de uitnodiging van Nederlanders Patrick (Fedja van Huêt) en Karin (Karina Smulders). Een ongemakkelijk en verschrikkelijk grensoverschreidend weekend volgt.

Zijn we zo geconditioneerd om beleefd te bijven in sociale situaties dat we zwaar over onze eigen grenzen aan? Als ik regisseur Christian Tafdrup mag geloven is het antwoord: JA! Net als Tess in de horror hit Barbarian, krijgen de Denen hier eerst te maken met een serie microagressies. Maar hoe meer de Denen de ongemakkelijkheden slikken en weglachen, hoe erger het wordt. En het wordt erg, heel erg. Dat maakt Speak No Evil zowel een fascinerende als frustrerende zit.

Het is makkelijk om te denken dat we zelf anders zouden reageren. Dat we wel voor onszelf opkomen of wel een ongemakkelijke situatie verlaten. De slechte recensies zijn overwegend op deze gedachte gebaseerd. Dat het gedrag van de Denen ongeloofwaardig is, terwijl we ook in gedachte moeten houden dat Bjorn op zoek lijkt te zijn naar goedkeuring van Patrick. Bijzonder dat het gedrag van de Nederlanders niet ongeloofwaardig wordt genoemd. Ik zat met een hoop vragen na de film en dat was voor mij het grootste minpunt. Ik snap namelijk nog steeds niets van het motief van onze landgenoten. Het is onnodig complex, terwijl Tafdrup duidelijk geinspireerd is door The Strangers en het beter net zo simpel had kunnen houden.

Het acteerwerk is goed, met name van onze Fedja van Huêt die net zo gemakkelijk charmant en sullig kan spelen als intimiderend.

Speak No Evil is een ongemakkelijke film, maar zeker de moeite waard. Ook is het een uitstekende les in ‘nee’ zeggen.

Speak No Evil is te bekijken via: