Tess (Georgina Campbell) komt ’s avonds laat aan bij de Airbnb die ze heeft geboekt. Ze treft daar Keith (Bill Skarsgard) aan die ook een reservering heeft voor dezelfde Airbnb. Is er sprake van een dubbele boeking of is er meer aan de hand?

Eigenlijk moet je deze recensie van Barbarian niet lezen. Ga er blind in en laat je verrassen door één van de beste horrorfilms van het jaar.

Wil je toch meer weten? Lees dan verder maar pas op voor spoilers.

Sterk punt van Barbarian: de film begint meteen zonder al teveel intro en opbouw. Tess zit meteen in een ongemakkelijke situatie. Is Keith te vertrouwen? Dat weten wij als kijker ook niet, maar waarschijnlijk ben je net zo wantrouwig als Tess. Regisseur Zach Cregger werd door het boek The Gift of Fear geïnspireerd om het script van Barbarian te schrijven. Het boek draait om vertrouwen op je instinct en bewust te zijn van red flags, hoe klein ze ook zijn. Denk je nu te weten waar het plot heen gaat? Ik kan je vertellen: nee, dat weet je niet.

Vooral de eerste helft van Barbarian is sterk. Cregger weet de spanning goed op te bouwen. De film neemt onverwachte wendingen ondanks dat de personages soms de horror clichés volgen. Ik vreesde echt het ergste, maar hoopte op het beste voor Tess. Ik zat helemaal in de film en toen.. ja, toen kwam de film tot een totale halt met de introductie van Justin Long’s personage. Persoonlijk vond ik het jammer dat voor deze strucuur is gekozen. Ik snap dat spanning niet 100 minuten lang vast te houden is, maar dit was wel een abrupte overgang.

Long’s personage is totaal niet sympathiek. Dit past bij het thema van de film, maar maakt hem niet heel interessant om te volgen. Liever zag ik meer van Tess. Al moet ik toegeven dat er een briljante komische scène met Long in de film zit waar ik echt hardop om heb moeten lachen. Long speelt het goed met een bepaalde onschuld, al vergeet je nooit hoe sleazy hij is.

Het einde van de film maakt helaas al die opbouw van de eerste helft niet waar. Ik weet niet wat ik had verwacht dat er zou gebeuren, maar dit was het niet. Barbarian verandert in de tweede helft zodanig van toon dat het ook zijn spanning verliest. Erg jammer. Maar in zijn geheel is het zeker een geslaagde horrorfilm. Ook de acteerprestaties van Campbell en Skarsgard zijn het benoemen waard.

Barbarian is reden genoeg om nooit meer een Airbnb te boeken.