poster Poor ThingsBella Baxter (Emma Stone) is een jonge vrouw met de geest van kind, tot leven gewekt door de briljante en onorthodoxe wetenschapper Dr. Godwin Baxter (Willem Dafoe). Ze verlangt naar vrijheid en besluit de wereld te ontdekken met de gluiperige advocaat Duncan Wedderburn (Mark Ruffalo).

Poor Things is inmiddels 11 welverdiende Oscar-nominaties rijk, waaronder voor beste film. Gebaseerd op het gelijknamige boek van Alasdair Gray, is dit Frankenstein-achtige epos een bijzonder en vreemd pareltje. Maar dat is te verwachten van regisseur Yorgos Lanthimos die ons eerder eigenzinnige films als The Lobster, The Killing of a Sacred Deer en The Favourite gaf. Wat een wereld heeft hij hier gecreëerd. Alles klopt; de cinematografie, kostuums, set design. Het taalgebruik, met name de manier waarop Bella zich uitdrukt, kon ik erg waarderen. Mijn enige kanttekening is dat ik Poor Things wel erg lang vind duren. Ik heb echt een paar keer op mijn telefoon willen kijken naar de tijd. Niet gedaan natuurlijk! Met een speelduur van bijna 2,5 uur had de film van mij zeker wel 20 minuten korter mogen zijn. Het viel soms teveel in herhaling en niet alles hoeft uitgespeld te worden.

Emma Stone is fantastisch in alle fases van Bella’s leven. Het is een schaamteloze performance. Hoe ze met kinderlijke onschuld naar de wereld kijkt, haar seksualiteit ontdekt en opgroeit tot een evenwichtige en wereldwijze vrouw. Wordt het Oscar nummer 2 voor Emma? Ik hoop het! De grote verrassing voor mij is Mark Ruffalo, in een hilarische en net zo schaamteloze rol. Ook Ramy Youssef, Christopher Abbott en Willem Dafoe zijn goed op dreef.

Poor Things is heerlijk eigenzinnig met een uitmuntende cast.