Past Lives posterEen prille jeugdliefde wordt verstoord wanneer Nora op 12-jarige leeftijd met haar familie naar Toronto emigreert. Twintig jaar later zoekt Hae Sung (Teo Yoo) de nu getrouwde Nora op in New York.

Als ik single was of in een ongelukkige relatie had gezeten dan was ik waarschijnlijk heel enthousiast over Past Lives geweest. Er heerst een sterk gevoel van verlangen in deze film. Het willen hebben van een echte connectie; iets wat in dit social media tijdperk lastig lijkt te vinden. Dit romantisch drama peinst over het idee van In Yun, over het delen van een connectie in eerdere levens. Hae Sung en Nora vragen zich af hoe hun levens eruit hadden gezien als Nora in Seoul was gebleven. Waren ze dan een koppel geweest? Het is een romantisch vraagstuk om over te dagdromen. Maar uiteindelijk woont Nora in het hier en nu, getrouwd en al. Ik had vooral erg te doen met Nora’s echtgenoot Arthur, gespeeld door de altijd goede John Magaro. Hij moet lijdzaam toezien hoe zijn vrouw een sterke connectie heeft met een ander. Magaro speelt dit zo goed. De onzekerheid, machteloosheid. Totaal heartbreaking.

Past Lives is een heel mooie, simpele en intieme film. Het voelt echt aan; de wereld die regisseuse Celine Song heeft gecreëerd, de personages. Het voelt niet zo gemaakt als een hoop Amerikaanse films. Het acteerwerk van Greta Lee en Teo Yoo is sterk, maar subtiel. Jammer dat de Academy ze niet wist te belonen met Oscar-nominaties, maar met een Best Picture nominatie mogen cast en crew zeker tevreden zijn.

Al met al, zie ik in Past Lives een goede film, maar ik voel het niet. Net zoals sommige mensen in een bepaalde fase in je leven passen, geldt dat denk ik ook voor films.

Past Lives is te bekijken via: