Last Night in Soho posterEloise (Thomasin McKenzie) verhuist naar Londen om aan de mode academie te studeren. Eenmaal daar krijgt ze visioenen van een glamoureuze wannabe zangeres genaamd Sandie (Anya Taylor-Joy) in de jaren ’60. Wanneer de scheidingslijn tussen realiteit en fantasie begint te vervagen, bevindt Eloise zich in het midden van een moord mysterie.

Regisseur Edgar Wright is bekend van hit films als Shaun of the Dead, Scott Pilgrim vs the World en Baby Driver. Hij is heel goed in ons top entertainment geven, maar diepgang is vaak ver te zoeken in zijn projecten. Zo ook hier in Last Night in Soho. Het ziet er prachtig uit. De hele film is een lust voor het oog! Met dank aan cinematographer Chung-hoon Chung, die eerder verantwoordelijk was voor de mooie beelden van films als Stoker en Oldboy. Ook het acteerwerk is goed en de soundtrack past perfect. Tot zover ben ik helemaal fan van Last Night in Soho.

Alleen is het script jammergenoeg vrij mager. Wright weet helaas geen goede balans te vinden tussen de moderne verhaallijn en de jaren ’60 perikelen; op beide vlakken schiet de film te kort. Eloise, onze moderne heldin, is niet heel boeiend als personage. Er hangt wat mysterie om haar heen door haar overleden moeder en frequente verwijzingen naar eerdere psychische problemen. Helaas doet Wright hier niets mee. Het lijkt er alleen in gegooid te zijn om je af te laten vragen of Eloise ‘gek’ is of niet. Die momenten zijn er helaas te vaak, waardoor de film in herhaling valt. Ook het verhaal van Sandie had verder uitgediept mogen worden, want die ontknoping voelde niet helemaal verdiend.

Thomasin McKenzie (Jojo Rabbit) en Anya Taylor-Joy doen hun best met het materiaal dat ze gegeven is. Bijrollen van Matt Smith, Terence Stamp en Diana Rigg hadden ook verder uitgewerkt mogen worden, maar de acteurs zelf spelen prima.

Uiteindelijk heb ik me goed vermaakt met Last Night in Soho en kan ik de film zeker aanraden. Al hoop ik dat Wright met zijn volgende project niet weer in dezelfde valkuil valt.

Last Night in Soho bevat meer stijl dan inhoud, maar in handen van Edgar Wright is dat helemaal niet zo erg.

Last Night in Soho is te bekijken via: