Het nieuwste seizoen van Black Mirror staat sinds een paar weken op Netflix. Onlangs heb ik op Instagram mijn gedachtes over dit seizoen gedeeld. Hieronder vind je alle info bij elkaar verzameld, plus mijn gedachtes over het seizoen als geheel.

JOAN IS AWFUL
In “Joan Is Awful” ontdekt Joan (Annie Murphy) dat een Netflix-achtige streamingsdienst een serie heeft gemaakt over haar dagelijkse leven met Salma Hayek in de hoofdrol. Joan is begrijpelijk niet heel blij met deze ontwikkeling en ziet haar leven in duigen vallen.

“Joan Is Awful” is een milde Black Mirror aflevering. Er zitten in de eerdere seizoenen afleveringen met heftige twists en conclusies, denk aan “Shut Up and Dance” of “Playtest”. Als ik “Joan Is Awful” in één woord moet omschrijven dan zou ik zeggen ‘amusant’. Dit is vooral te danken aan een leuke rol van Hayek die zichzelf op de hak neemt. Schitt’s Creek-ster Murphy is ook goed in haar hoofdrol. Er komende verder nog een aantal bekende gezichten voorbij als Himesh Patel, Ben Barnes en Michael Cera, maar helaas krijgen ze weinig te doen. Jammer, want ik keek er naar uit om Patel hier te zien!

Al met al is “Joan Is Awful” een prima Black Mirror aflevering.

Loch Henry
LOCH HENRY
Davis (Samuel Blenkin) en Pia (Myha’la Herrold) bezoeken Loch Henry, een klein plaatsje in Schotland, om een documentaire op te nemen. Davis is hier opgegroeid en met de hulp van oude vriend Stuart (Daniel Portman) gaan ze op zoek naar de waarheid achter een reeks gruwelijke moorden.

Het true crime genre staat centraal in “Loch Henry”. Ik hoopte na de eerste aflevering “Joan Is Awful” dat de volgende afleveringen wat meer pit zouden hebben. Dat is met deze aflevering in ieder geval gelukt. “Loch Henry” bevat een gruwelijk verhaal en geeft commentaar op het gebruik van real life leed voor entertainment. Het heeft ook zijn humoristische momenten, met dank aan een leuke rol van Daniel Portman (aka Podrick uit Game of Thrones). De rest van het acteerwerk is ook goed. Verder is Schotland mooi in beeld gebracht, maar zie ik – in tegenstelling tot Stuart – in Loch Henry geen vakantiebestemming.

Hoewel ik me prima heb vermaakt met “Loch Henry”, gaf het me geen Black Mirror gevoel.

Beyond the Sea
BEYOND THE SEA
In een alternatieve 1969 zijn Cliff (Aaron Paul) en David (Josh Hartnett) astronauten die op een 6 jaar durende missie zijn. Door moderne technieken kunnen ze hun tijd zowel in space als terug op aarde bij hun gezin doorbrengen. Een tragedie stelt hun vriendschap, verstand en missie op de proef.

“Beyond the Sea” wordt gezien als de beste aflevering van het zesde seizoen. Tot nu toe vind ik ze allemaal van hetzelfde niveau, al is “Beyond the Sea” zeker de meest ambitieuze van het stel. Naast de space setting en de moderne techniek geeft Black Mirror zijn eigen draai aan de Manson moorden. Er zit ook nog een vleugje Single White Female (1992) in het verhaal. Als je denkt, dat is wel veel voor een aflevering, dan kan ik je vertellen: dat is het ook. Met z’n 80 minuten is “Beyond the Sea” een vrij lange zit. Iets te traag als je het mij vraagt en iets te voorspelbaar. Wel weer gruwelijk en ingrijpend.

Breaking Bad-ster Aaron Paul is wederom fantastisch. Het is ook leuk om Josh Hartnett weer eens te zien en ook hij speelt hier een goede rol. Alleen al voor deze twee toppers is “Beyond the Sea” de moeite waard.

Mazey Day
MAZEY DAY
Voor “Mazey Day” bevinden we ons in 2006, tijdens de hoogtijdagen van de paparazzi. Mazey (Clara Rugaard) is een jonge actrice met problemen – denk aan Lindsay Lohan in die tijd – die wordt lastig gevallen door de paparazzi. Bo (Zazie Beetz) is het werken in deze branche zat, totdat ze hoort hoeveel geld een foto van Mazey oplevert. Maar het verkrijgen van de ‘money shot’ heeft dodelijke gevolgen.

Tja, wat zal ik zeggen over “Mazey Day”? Ik las dat Black Mirror bedenker Charlie Brooker een andere richting op wil met de serie en dat is hier duidelijk te zien. “Mazey Day” is een vrij klassiek horror verhaal. Het voelt helaas als een filler aflevering. Ik had van Brooker wel meer sociaal commentaar op de paparazzi verwacht. Jammer, want met een ‘echt’ Black Mirror sausje had “Mazey Day” een topper kunnen zijn.

Tenminste was het leuk om Zazie Beetz weer eens te zien. Volgend jaar zien we haar in Joker: Folie à Deux.

2,5 sterren

Demon 79
DEMON 79
Engeland, 1979. Nida (Anjana Vasan) is een schuchtere verkoopster die per ongeluk charmante demon Gaap (Paapa Essiedu) oproept. Ze krijgt te horen dat ze binnen 3 dagen drie mensen moet vermoorden, anders vergaat de wereld.

“Demon 79” is geen echte Black Mirror aflevering, dat geeft serie mastermind Charlie Brooker zelf toe in een interview met Radio Times. Brooker legt uit: “Demon 79 opens with a ‘Red Mirror presents’ title sequence, marking it out as ‘different-from-yet-adjacent-to’ Black Mirror. This is because, typically, Black Mirror has focused on tech dystopias or media satire, whereas this story has a stronger supernatural element, harking back to 1970s horror. The episode is almost unclassifiable.”

Een interessant idee, Red Mirror. “Demon 79” is een goed begin, alleen jammer dat het plot zo sterk doet denken aan de recente M. Night Shyamalan horrorfilm Knock at the Cabin. Daardoor voelt deze Red Mirror niet heel schokkend of origineel aan. Wel complimenten voor de setting, aankleding en hoofdrolspelers Anjana Vasan en potentiële nieuwe James Bond-ster Paapa Essiedu. Al met al een vermakelijke aflevering.

Het zesde seizoen van Black Mirror is zeker de moeite waard om te kijken. Ik heb me er prima mee vermaakt en zelfs de minste aflevering, “Mazey Day”, kijkt lekker weg. Aan de andere kant: is Black Mirror een serie waarmee je je wil vermaken? Ik heb liever dat gevoel dat de serie je sprakeloos achter laat na een aflevering, iets wat Black Mirror in zijn eerdere seizoenen wel wist te presteren.

En Red Mirror? Tja, dat is te vroeg om echt over te oordelen. Maar ik kan tot nu toe niet zeggen dat het smaakt naar meer.

3 sterren