poster It Ends With UsNa het overlijden van haar vader, maakt Lily Bloom (Blake Lively) een frisse start in Boston en opent ze haar eigen bloemenwinkel. Ze ontmoet de charmante neurochirurg Ryle Kincaid (Justin Baldoni), maar ontdekt al snel dat hij ook een donkere kant heeft die haar doet denken aan haar traumatische verleden.

Drama It Ends With Us is gebaseerd op de gelijknamige bestseller van Colleen Hoover. Ik ben niet bekend met haar boeken, maar Blake Lively en Jane the Virgin-ster Justin Baldoni zijn voor mij zeker een tripje naar de bios waard. It Ends With Us heeft me positief verrast. Het is een verhaal over huiselijk geweld, verpakt in een romcom jasje. Baldoni, die zowel de mannelijke hoofdrol als de regie op zich neemt, weet goed in beeld te brengen hoe leuk en verleidelijk een toxische relatie kan beginnen. Ook het huiselijk geweld gedeelte zet hij sterk neer. Vaak zie je dat slachtoffers van huiselijk geweld aan zichzelf gaan twijfelen of de situatie goed gaan praten. Als kijker wuif je het eerste incident ook gemakkelijk weg, om later te realiseren dat het allemaal niet OK is. Hopelijk zet deze film meer mensen aan het denken over huiselijk geweld en intergenerationeel trauma.

Wat ik minder geslaagd vond aan de film is de love triangle. Atlas (Brandon Sklenar), de jeugdliefde van Lily, duikt op als een prins op het witte paard, klaar om haar te redden. Deze verhaallijn leidt wel tot een aantal aardige flashback scènes over Lily’s jeugd. Nieuwkomer Isabela Ferrer is perfect gecast als de jonge versie van Blake Lively en Alex Neustaedter (American Rust) is een sensitieve, jongere versie van Sklenar. Als de volwassen versie van Atlas, mag Sklenar er ook zijn, maar hij wordt overschaduwd door de meer ervaren Lively en Baldoni die meer te doen krijgen.

In het begin vond ik Lily niet erg geloofwaardig overkomen als mens door de eigenzinnige dialogen die ze heeft. Later las ik dat Lively’s echtgenoot Ryan Reynolds heeft meegeschreven aan de beroemde scène op het dak en dat verklaart zoveel waarom het qua toon niet overeen komt met de rest van de film. Alle lof voor Baldoni dat hij van It Ends With Us een geslaagde film heeft kunnen maken.

It Ends With Us weet verrassend sensitief om te gaan met een moeilijk onderwerp, met dank aan sterke rollen van Blake Lively en Justin Baldoni.