poster DamselEen ogenschijnlijk sprookjeshuwelijk krijgt een onverwachte wending wanneer jonge bruid Elodie (Millie Bobby Brown) door haar nieuwe schoonfamilie wordt geofferd voor een eeuwenoud ritueel.

Het eerste uur heb ik me goed vermaakt met Damsel, een avontuurlijke fantasy film die sinds kort op Netflix te vinden is. Ik begreep de negatieve recensies niet goed van dit vermakelijke sprookje met een frisse twist. Maar in de tweede helft begon ik het te begrijpen. Damsel valt helaas in herhaling. Elodie’s pijnlijke strijd om te ontsnappen aan de draak wordt tenietgedaan door het feit dat – SPOILER – de film haar twee keer laat terugkeren naar het beginpunt! Zeker haar eerste retourtje is frustrerend. Het heeft Elodie bloed, zweet en tranen gekost om zo ver te komen, maar moeiteloos lijkt ze dezelfde route weer af leggen naar het begin. Erg jammer. De speelduur van bijna 2 uur had wel wat ingekort mogen worden door dit te schrappen.

Stranger Things-ster Millie Bobby Brown speelt een prima, heldhaftige hoofdrol. Haar Elodie is zeker geen dame die wacht om gered te worden. Brown weet de film goed te dragen op haar jonge schouders. Ook de bijrollen van Angela Bassett, Nick Robinson, Ray Winstone en Robin Wright (ooit The Princess Bride en nu de Evil Queen) zijn aardig, maar helaas beperkt. Oscar-genomineerd actrice Shohreh Aghdashloo leent haar herkenbare stem aan de draak.

Damsel is een vermakelijke fantasy film, maar schiet helaas tekort door in herhaling te vallen. Ondanks dat is het wel het bekijken waard.

3 stars

Damsel is te bekijken via: