poster May DecemberRuim twintig jaar nadat hun schokkende romance de media beheerste, wordt de relatie van Gracie (Julianne Moore) en haar 23 jaar jongere echtgenoot Joe (Charles Melton) op de proef gesteld door de komst van een actrice. Deze Elizabeth (Natalie Portman) gaat Gracie spelen in een film over hun leven en dat brengt een hoop teweeg binnen het gezin.

Een may december romance verwijst naar een koppel met een groot leeftijdsverschil. Dat hebben Gracie en Joe zeker, maar het ergste is dat deze “relatie” begon toen Joe nog maar 13 jaar oud was. Misselijkmakend. Zeker als je bedenkt dat May December gebaseerd is op een waargebeurd verhaal.

In een cruciale scène benoemt Joe dat dit geen verhaal is, maar zijn leven. Een meta moment, want het materiaal had met meer sensitiviteit behandeld mogen worden. Regisseur Todd Haynes (Carol) gaat hier voor sensatie. Met zijn over dramatische muziek keuze laat hij zien het allemaal niet zo serieus te nemen. Daar doet hij het sterke script van Samy Burch en Alex Mechanik echt mee tekort. Het script is zowel intrigerend als heartbreaking. Gracie is fascinerend geschreven; is zij naïeve vrouw met een kwetsbare persoonlijkheidsstructuur of een manipulatief monster? Julianne Moore weet prachtig de verschillende kanten van Gracie te balanseren.

Natalie Portman is ook sterk als de actrice die het gezin komt observeren. Je ziet haar langzaam transformeren in Gracie en zelfs de gelaatstrekken van Moore overnemen. Eén van mijn favoriete rollen van Portman! Tot slot, Charles Melton. Ik denk dat niemand verwacht had dat de Riverdale-acteur de film zou stelen van top actrices als Moore en Portman. Haynes verdient Melton en zijn prachtig genuanceerde acteerprestatie niet. Jammer dat de Oscars hem niet hebben beloond met een nominatie voor beste bijrol.

Een sterk script en top acteerprestaties van Portman, Moore en Melton redden May December van de matige regie van Todd Haynes.

4 sterren (eigenlijk 3,75 sterren)

May December is te bekijken via: