poster-hungergamesmockingjay1Katniss (Jennifer Lawrence), Finnick (Sam Claflin) en Beetee (Jeffrey Wright) bevinden zich in District 13 nadat zij uit de arena zijn gered na de gebeurtenissen uit Catching Fire. Peeta (Josh Hutcherson) en Johanna (Jena Malone) zijn gevangen genomen door president Snow (Donald Sutherland) in het Capitool. Katniss ontmoet rebellenleider en president van District 13 Alma Coin (Julianne Moore) die haar vraagt om de Mockingjay te zijn, het gezicht van de rebellen.

Het is jammer dat Mockingjay net als Harry Potter and the Deathly Hallows en Breaking Dawn is opgesplitst in 2 films. Deze trend lijkt alleen maar een manier te zijn om nog meer geld aan een populaire franchise te verdienen. Mockingjay – Part 1 voelt als geen volwaardige film, maar als een trage opzet voor de nog te komen gebeurtenissen in Part 2. Op zich is het niet erg als er dan meer tijd wordt genomen om de personages te leren kennen, maar behalve aan Katniss wordt er weinig aandacht besteedt aan de personages. Gale (Liam Hemsworth) loopt er maar als een verloren puppy bij, omdat Katniss zich alleen maar zorgen maakt over Peeta die nauwelijks in de film is. Finnick maakt zich zorgen om zijn geliefde Annie. Beetee is alleen maar bezig met dingen uitvinden en Coin geeft veel speeches. De film wordt verder gevuld met veel shots van Katniss die geëmotioneerd om zich heen kijkt en met de kat van Prim (Willow Shields).

Het acteerwerk is gelukkig wel goed. Jennifer Lawrence is weer uitstekend. Het blijft om genot om naar Donald Sutherland te kijken. De bijna 80-jarige acteur lijkt zijn rol met veel plezier te spelen. Liam Hemsworth en met name Josh Hutcherson spelen ook weer goed. Julianne Moore is natuurlijk een geweldige actrice en een prima aanwinst voor de cast. Sam Claflin, Jeffrey Wright, Natalie Dormer en Philip Seymour Hoffman hebben niet veel om mee te werken, maar doen het ook prima.

Mockingjay – Part 1 eindigt met een cliffhanger en het is jammer dat we een jaar moeten wachten om te zien hoe The Hunger Games saga concludeert.