poster-lucyLucy (Scarlett Johansson), een studente wonend in Taiwan, wordt gedwongen om drugs in haar lichaam te smokkelen voor een gevaarlijke drug lord. Het gaat niet om een standaard drug, maar om een nieuwe synthetische drug genaamd CPH4. Wanneer het goedje begint te lekken in haar lichaam merkt Lucy dat ze steeds meer hersencapaciteit kan gebruiken met alle gevolgen van dien.

Luc Besson is de man achter klassiekers als Léon en The Fifth Element. De laatste jaren heeft hij niet veel bijzonders gemaakt. Over Lucy had ik veel goede dingen gehoord. Is Besson terug in zijn oude vorm? Wat mij betreft niet. Lucy begint veelbelovend, maar naarmate Lucy zelf meer van haar hersencapaciteit begint te gebruiken, haak ik af. Het leek of ik naar 2 verschillende films zat te kijken, maar die niet werkten als één geheel. Aan de ene kant is er het verhaal met die drugsbaas die Lucy te pakken probeert te krijgen. Aan de andere kant is er het verhaal met Morgan Freeman waarin we leren wat er gebeurt als mensen 20 of 40 of zelfs 100 procent van hun hersencapaciteit kunnen gebruiken. En dat alles met een Lars von Trier sausje eroverheen.

Scarlett Johansson speelt een uitstekende hoofdrol. Vooral de kwetsbare kant van Lucy speelt ze goed. Naarmate haar hersencapaciteit toeneemt, wordt ze meer een robot en dat is jammer, want Johansson kan veel meer dan ze mag laten zien. Freeman doet zijn ding en dat is altijd goed. Analeigh Tipton heeft een bijrol als de huisgenoot van Lucy en zij zorgt voor wat meer luchtigheid in de film.

Lucy bevat aardige ideeën die niet optimaal uitgewerkt zijn met Johansson als stralend middelpunt.