poster-circleVijftig mensen worden wakker in een vreemde kamer. Ze staan opgesteld in een kring en om de twee minuten gaat er iemand dood door een laser-achtige straal in het midden van de kamer. Ze komen erachter dat zij zelf kunnen bepalen wie de volgende is die sterft. Ze concluderen dat maar één persoon dit kan overleven, maar hoe besluit je wie mag leven?

Ik heb wel bewondering voor filmmakers die een onderhoudende film kunnen maken die zich (grotendeels) maar afspeelt op één plek, denk ook aan Buried met Ryan Reynolds. Circle is ook zo’n film en ik heb me geen moment verveeld. Het is geen perfecte film. Circle weet een hoop vragen op te roepen, maar lijkt niet geïnteresseerd te zijn in antwoorden. Ook het acteerwerk is erg wisselend: sommige acteurs spelen prima terwijl anderen erg slecht presteren. De cast bestaat voornamelijk uit onbekende gezichten, wat op zich niet erg is voor een film als Circle. Zelf herkende ik alleen Julie Benz (Dexter) en Kevin Sheridan (Veronica Mars). Iedereen heeft maar een kleine rol, omdat de screentime over veel personages verdeeld moet worden. Natuurlijk wordt de groep kleiner, waardoor bepaalde personages meer in beeld komen, maar dan nog hebben ze geen grote rol.

Het idee achter Circle is interessant. Hoe bepaal je wie er verdient om te leven? Op zich is het geen origineel uitgangspunt, want ook in films als After the Dark en Saw 6 komt dit dilemma naar voren. Toch weet Circle hier mede door de tijdsdruk een spannende film van te maken die je ook aan het denken zet. De personages grijpen bijna ieder verkeerd woord aan om iemand de dood in te sturen, zodat zij zelf niet de volgende zijn. Mensen liegen, manipuleren en maken elkaar zwart. Laten we zeggen dat Circle vooral het slechtste in de mens naar boven brengt. Het is geen mooi experiment, maar het zorgt wel voor een onderhoudende film.

Circle is te zien op Netflix onder de titel Kring.

Tags: , ,