poster TrapCooper (Josh Hartnett) neemt zijn 12-jarige dochter Riley (Ariel Donoghue) mee naar een concert van haar idool Lady Raven (Saleka Night Shyamalan). Hij ontdekt dat het concert een valstrik is om seriemoordenaar The Butcher te arresteren.

Ik heb me prima vermaakt met de nieuwste M. Night Shyamalan film Trap. Het concept is origineel en Shyamalan weet – zeker in de eerste helft – goed met de verwachtingen te spelen. Ik was zeer benieuwd hoe Cooper uit het zwaar bewaakte concertgebouw ging ontsnappen. Gelukkig bewandelt Shyamalan hierin niet de bekende paden als het brandalarm laten afgaan. De tweede helft is helaas minder sterk. Ik denk dat Shyamalan’s grootste valkuil is dat hij niet van ophouden weet. Trap heeft een speelduur van 105 minuten, wat in het huidige filmklimaat niet lang is. Maar voor deze thriller is het wel te lang. Cooper ontpopt zich in het laatste half uur als een regelrechte Houdini door keer op keer uit de meest onwaarschijnljke situaties te ontsnappen. Het is nergens voor nodig om de speelduur te rekken met deze onzin.

Wat de tweede helft ook niet helpt: het acteerwerk van Shyamalan’s dochter Saleka. Ze is meer dan prima in de popster scènes, maar zodra ze echt moet gaan acteren, gaat het mis. Gelukkig is Josh Hartnett wel lekker op dreef en lijkt hij veel lol te hebben met zijn rol. Alison Pill (Scott Pilgrim vs the World) en Kid Cudi (ook te zien in X) hebben kleine bijrollen.

M. Night Shyamalan levert met Trap weer een vermakelijke thriller af.