poster Mean GirlsNew girl Cady Heron (Angourie Rice) wordt geadopteerd door the Plastics, de populairste meiden van de school. Wanneer ze voor de ex van queen bee Regina George (Reneé Rapp) valt, heeft Cady een groot probleem.

Dit is niet zomaar een remake van de hit teen komedie Mean Girls. Nee, het is een verfilming van de Broadway musical Mean Girls, die weliswaar is gebaseerd op de film uit 2004 met Lindsay Lohan. Hoewel de trailer het niet duidelijk laat blijken, is deze verfilming ook een musical. Is deze update de moeite waard? Ja!

Geloof me, ik had lage verwachtingen van deze Mean Girls. Een update is zeker niet nodig, want de originele Mean Girls is niet voor niets een klassieker. Maar ik kan wel waarderen wat ze ermee hebben gedaan. Janis (Auli’i Cravalho) en Damian (Jaquel Spivey) komen beter tot hun recht in deze versie. Meer screentime, leuke nummers. Het voelde meer als hun film dan die van Cady en de Plastics. Angourie Rice is een redelijke actrice, maar ze mist de mega charme van haar voorganger Lindsay Lohan. Er zit zoveel goede energie in deze film en dat komt tot een halt wanneer de film teveel focust op haar Cady.

Reneé Rapp weet wel indruk te maken als Regina. Dat mag ook wel, want Rapp speelde haar ook op Broadway. Ze heeft iets magnetisch en weet haar rol eigen te maken. Ze is op een andere manier een net zo iconische Regina George als Rachel McAdams. Bebe Wood (Gretchen) en Avantika (Karen) spelen prima, maar zijn duidelijker geïnspireerd door hun voorgangers Lacey Chabert en Amanda Seyfried. In bijrollen zien we opnieuw Tina Fey, die ook opnieuw verantwoordelijk is voor het script, en Tim Meadows. Leuke casting keuze is Busy Philipps als de moeder van Regina; ze lijkt ook echt op Rapp! We hadden wel iets meer van Jon Hamm en Ashley Park mogen zien als docenten.

Er zitten een aantal aardige nummers in die vooral indruk maken door de sterke vocals van Rapp en Cravalho. Soms duurden de musical elementen me te lang, zeker die van Cady. Rice is helaas niet zo’n sterke zangeres. Dit maakt de film voor mij minder rewatchable dan de 2004 versie. Wel knap dat deze nieuwe Mean Girls fris aanvoelt, ondanks dat er een hoop wordt hergebruikt uit de originele film.

Mean Girls is een frisse, muzikale update van de teen komedie klassieker, maar mist de charme van Lindsay Lohan.