poster Anatomy of a FallDe blinde Daniel (Milo Machado Graner) vindt na een wandeling het lichaam van zijn vader buiten in de sneeuw. Boven staat het raam open van de kamer waar zijn vader aan het klussen was. Een tragisch ongeluk of is er meer aan de hand? Al snel wordt Sandra (Sandra Hüller) verdacht van moord op haar man. Daniel weet niet wat hij moet geloven als hij tijdens de rechtszaak geconfronteerd wordt met de geheimen van zijn ouders.

Oscar-kanshebber Anatomy of a Fall is een film die je tot lang na het einde van credits aan het denken zet. Een vrij simpel plot zorgt voor een intrigerend verhaal dat zich steeds verder ontvouwt. De bekende ingrediënten zijn er: een huwelijk dat op barsten staat, jaloezie, ontrouw. Maar is Sandra echt verantwoordelijk voor de dood van haar man? Gaandeweg kan je je eigen conclusie trekken en wacht je met spanning op de ontknoping. Een conclusie waar je je misschien in kan vinden of juist totaal niet. Het zal je in ieder geval niet loslaten. Hier ligt de kracht van de film en het is voortreffelijk uitgevoerd door regisseuse Justine Triet.

Sandra Hüller (ook te zien in een ander Oscar-kanshebber The Zone of Interest) schittert in haar complexe rol. Ze zet je goed aan het twijfelen tot aan het einde van de film. Hüller mag zeker rekenen op een Oscar-nominatie voor haar acteerprestatie. Even indrukwekkend is de jonge Milo Machado Graner als haar zoon die worstelt met een moreel dilemma. Hij speelt zijn moeilijke rol zo genuanceerd. Eén van mijn favoriete performances van een kindacteur ooit. Hopelijk gaan we nog veel van hem horen.

Minpuntje: Anatomy of a Fall duurt met haar 2,5 uur vrij lang. Ter vergelijking, Society of the Snow duurt ongeveer even lang, maar die film vloog voorbij en benut iedere minuut die het gebruikt. Het script van deze Franse rechtbank drama/thriller had iets strakker gemogen.

Anatomy of a Fall weet met een intrigerend verhaal en sterke acteerprestaties een blijvende indruk te maken.

Anatomy of a Fall is te bekijken via: