poster Dead Reckoning
In Dead Reckoning Part One krijgt de Impossible Mission Force (IMF), onder leiding van Ethan Hunt (Tom Cruise), een nieuwe missie. Ze moeten twee sleutels zien te bemachtigen om te voorkomen dat ze in de verkeerde handen zullen vallen. Klinkt als een simpel klusje voor het IMF-team? Dievegge Grace (Hayley Atwell) maakt het Ethan zeker niet makkelijk wanneer ze een sleutel voor zijn neus weet weg te kapen. De twee zullen moeten samenwerken om een wereldwijde dreiging te voorkomen.

Dead Reckoning Part One is alweer het zevende deel in de populaire Mission: Impossible franchise. Christopher McQuarrie is na zijn succesvolle eerdere delen Rogue Nation en Fallout opnieuw in de regiestoel te vinden. Samen met Tom Cruise vormt hij een topteam, want ze leveren met Dead Reckoning Part One opnieuw een actiespektakel af.

Cruise mag dan inmiddels 61 zijn, maar dat weerhoudt hem niet om er vol voor te gaan. Ook voor deze film drijft hij zichzelf tot een uiterste met levensgevaarlijke stunts. Het resultaat mag er wezen. Al het stuntwerk ziet er fantastisch uit! De rest van de cast mag er ook zijn. Ving Rhames en Simon Pegg zijn zoals altijd goed. Franchise nieuwkomer Hayley Atwell (aka Peggy Carter uit de MCU) weet haar ervaren collega’s goed bij te benen. Rebecca Ferguson, één van de sterkste spelers uit Rogue Nation, krijgt helaas niet veel te doen. Jammer dat ze plaats lijkt te moeten maken voor Atwell. Verder keek ik erg uit naar de terugkeer van Kittridge (Henry Czerny) uit de eerste Mission: Impossible. Czerny stelt nooit teleur; ook al krijgt hij niet veel te doen, hij weet er altijd het beste van te maken.

Het verhaal vind ik niet heel boeiend. Een groot gevaar, een onmogelijke missie. Je kent het riedeltje wel na zoveel films. Storend was het niet, omdat de invulling (denk actie, cinematografie, geluid, acteerwerk) heel goed was. Het is wel duidelijk allemaal een opzet voor Dead Reckoning Part Two. Maar als dit alleen het voorproefje was, dan staat er ons nog een hoop goeds te wachten in het volgende deel. Ik heb er zin in!

Dead Reckoning Part One laat zien dat de Mission: Impossible franchise (én Tom Cruise!) nog in topvorm is. Een geweldig actiespektakel van begin tot eind.

Mission: Impossible – Dead Reckoning Part Two staat gepland voor een release op 28 juni 2024.