Het is 1966. De mooie Kristen (Amber Heard, Drive Angry) wordt opgepakt nadat ze een huis in brand heeft gestoken. Ze wordt gebracht naar een psychiatrische instelling en komt terecht op een afdeling met 4 andere meisjes: Emily (Mamie Gummer, Stop-Loss), Iris (Lyndsy Fonseca, Kick-Ass), Zoey (nieuwkomer Laura-Leigh) en Sarah (Danielle Panabaker, Friday the 13th). Kristen begint al snel een zombie-achtige geest genaamd Alice te zien. Wanneer één van de meisjes verdwijnt, gaat Kristen op onderzoek uit.

Dit is de eerste film van horror legende John Carpenter (Halloween) sinds Ghosts of Mars uit 2001. The Ward is een vermakelijke film geworden dankzij de goede jonge cast. Maar inhoudelijk is het een zooitje.

*HIERONDER VOLGEN SPOILERS*

Het is moeilijk om deze film te bespreken zonder het einde te verklappen. In een Identity-achtige twist (en als je Identity nog niet hebt gezien, shame on you!) blijkt dat Alice een meervoudige persoonlijkheidsstoornis heeft en dat Kristen en alle andere meisjes haar persoonlijkheden zijn. Het idee is dan dat door middel van therapie, Alice haar andere persoonlijkheden uitschakelt. Alleen wordt dit behoorlijk onhandig in beeld gebracht door middel van zombie geest Alice. Identity pakte dit een stuk beter aan door het niet in beeld te brengen. Zo had The Ward de meisjes om onverklaarbare reden zelfmoord kunnen laten plegen en hoe dichter Kristen bij de waarheid kwam, alle lichamen kunnen laten verdwijnen. Als je gaat voor een psychologische horror film, moet je er geen cheesy zombie geesten in stoppen!

*EINDE SPOILERS*

De meiden doen hun best met de rollen die ze hebben gekregen. Heard geeft een krachtige performance. Zij heeft vaak iets fearless over zich, maar ze kan ook goed kwetsbaar spelen als het nodig is. Panabaker lijkt veel plezier te hebben in haar bitchy rol. Fonseca komt authentiek over en bij Gummer vraag ik me alleen maar af wat mamma Meryl Streep van haar rol vindt.

Al met al, een vermakelijke film en daarom toch nog een aardige score.