Tommy (Brian Cox) en zijn zoon Austin (Emile Hirsch) werken samen als lijkschouwers. Ze moeten een autopsie verrichten op het lichaam van een onbekende vrouw die op het eerste gezicht geen verwondingen lijkt te hebben. Langzaam ontdekken ze het geheim van deze Jane Doe.

Ik heb veel goede dingen gehoord over de horrorfilm The Autopsy of Jane Doe van André Øvredal, de man die ons eerder Trolljegeren bracht. Wonderbaarlijk genoeg was ik helemaal spoiler vrij gebleven, want ik had geen idee welke kant de film op zou gaan. Normaal gesproken een goed iets, maar achteraf gezien, had ik het in het geval van Jane Doe wel willen weten. Het eerste uur is sterk wanneer de mannen de autopsie verrichten en allemaal vreemde dingen treffen in het lichaam van deze mysterieuze vrouw. Wanneer er bovennatuurlijke elementen beginnen te spelen, werd de film voor mij wat minder. Zelf ben ik niet zo’n fan van bovennatuurlijke horror, maar ik moet toegeven dat de makers hier voor een origineel uitgangspunt hebben gekozen. Dat is dan weer een pluspunt. 😉

The Autopsy of Jane Doe is een heel kleinschalig filmpje. De film moet het ook hebben van het acteerwerk en gelukkig hebben ze Brian Cox en Emile Hirsch weten te strikken, want deze mannen maken een sterk vader-zoon duo en spelen goede rollen. Daarnaast is het knap dat Olwen Kelly als Jane Doe zo stil weet te liggen en met haar aanwezigheid toch indruk weet te maken.

The Autopsy of Jane Doe gaat voor subtiele horror en sterk acteerwerk.