Detective Zeke Banks (Chris Rock) onderzoekt een reeks gruwelijke moorden die doen denken aan het werk van de Jigsaw killer. Deze nieuwe moordenaar lijkt het gemunt te hebben op politieagenten. Wat heeft dit met zijn vader (Samuel L. Jackson), een oud politieagent, te maken? En weet Zeke zelf uit handen van de Spiral killer te blijven?

Ik ben wel een liefhebber van de Saw films. Niet zozeer van de traps, maar de twists kan ik wel waarderen. Ik keek dan ook behoorlijk uit naar Spiral. Zeker omdat hoofdrolspeler Chris Rock zelf een grote fan is van de franchise en met het idee voor deze film kwam. Helaas werd Spiral een jaar uitgesteld door corona. Was de film het wachten waard? Ik kan je vertellen: nee, dat was het jammergenoeg niet.

Spiral is van The Book of Saw, zoals ze het zelf noemen, maar ze hadden dat idee net zo goed los kunnen laten. Het is een generieke politie film geworden met wat traps. Er zit geen spanning in, want als je een paar van dit soort films hebt gezien dan weet je al snel wie de killer is. Hier in Spiral is het wel heel overduidelijk. Ik hoopte vurig dat er misschien nog een andere twist zou komen, maar helaas. Hier moeten we het mee doen. Ook het acteerwerk gaat geen prijzen winnen. Niet dat er in de eerdere Saw films zo geweldig werd geacteerd, daar ben ik me van bewust. Toch had ik van Chris Rock wel iets meer verwacht. Soms had ik het gevoel dat hij dacht dat dit een komedie was wat niet passend was bij de toon van de film. Samuel L. Jackson heeft een bijrol en doet zijn ding zoals we van hem gewend zijn.

Spiral heeft weinig te bieden, voor zowel Saw fans als reguliere film fans.