Jungle is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van Yossi Ghinsberg en zijn reisgenoten. Op 21-jarige leeftijd trok Ghinsberg (Daniel Radcliffe) met Kevin Gale (Alex Russell), Marcus Stamm (Joel Jackson) en Karl Ruprechter (Thomas Kretschmann) de jungle van Bolivia in. Door pech en domme beslissingen moest Ghinsberg bijna 3 weken in zijn eentje zien te overleven in het Amazonegebied. De film volgt de ontmoeting van de mannen en hun levensgevaarlijke tocht.

Jaren geleden zag ik de I Shouldn’t Be Alive aflevering over Yossi Ghinsberg en zijn jungle avontuur. In mijn ogen blijft dit een fascinerend verhaal dus toen bekend werd dat er een film versie van zou komen, werd het een must see voor mij. Helaas heeft Jungle niet veel meer te bieden dan I Shouldn’t Be Alive destijds. De film mist de nodige diepgang om het verhaal interessant in beeld te brengen. Het lijkt of regisseur Greg McLean, eerder verantwoordelijk voor het nihilistische Wolf Creek, meer geïnteresseerd was in het laten zien van wat voor effect Ghinsbergs gevecht voor survival had op zijn lijf dan op zijn psychische gesteldheid. Jungle maakt zich er wat dat laatste betreft makkelijk vanaf door Ghinsberg te laten hallucineren, maar deze scènes zijn totaal niet passend bij de toon van de film.

Jungle komt pas echt op gang als de mannen met de mysterieuze Karl het Amazonegebied in trekken. Tot dat punt is de film niet heel boeiend. De makers hadden wel wat meer aandacht kunnen besteden aan het uitdiepen van de personages en hun vriendschap. Gelukkig weet Daniel Radcliffe er wel het beste van te maken en hij speelt hier een prima rol. Chronicle-acteur Alex Russell heeft een weinig zeggende bijrol.

Jungle mist diepgang om van dit waargebeurde verhaal een sterke film te maken.