poster-daredeviltvDaredevil is terug en nu in de vorm van Stardust-acteur Charlie Cox in plaats van Ben Affleck. In deze nieuwe Netflix serie volgen we advocaat Matt Murdock, gespeeld door Cox dus, die als kind door een ongeluk blind is geworden. Samen met zijn goede vriend Foggy Nelson (Elden Henson, The Butterfly Effect) opent hij een advocatenkantoor, zodat hij onschuldige mensen kan helpen. Maar hij is ook een vigilante à la Spiderman die misdaad bestrijdt. Murdock is blind, maar zijn andere zintuigen zijn juist versterkt en hij gebruikt ze om de bad guys te verslaan.

Daredevil is natuurlijk een Marvel productie, maar wat mij vooral opviel is de invloed van serie ontwikkelaar Drew Goddard en producer Steven S. DeKnight. Beide mannen hebben eerder gewerkt aan de serie Angel, de spinoff van Buffy the Vampire Slayer. Daredevil, in ieder geval de pilot aflevering, volgt een soortgelijke structuur als Angel de serie. Angel en zijn sidekick Doyle openen een detective agency genaamd Angel Investigations en zij krijgen hulp van Cordelia nadat zij in de eerste aflevering door Angel is gered. In de pilot van Daredevil zien we dat Karen (Deborah Ann Woll), de eerste cliënte van Matt en Foggy, aanbiedt om de mannen te helpen met hun net geopende advocatenkantoor. Misschien is dit allemaal toeval en zijn de vergelijkingen in de tweede aflevering ver te zoeken, maar ik vond dit wel heel opvallend.

Charlie Cox speelt een prima hoofdrol. Ik ben benieuwd of hij in staat is om de serie te dragen. Ik heb hem in meerdere dingen gezien, maar vind hem geen bijzondere acteur. Hij wordt bijgestaan door Elden Henson en True Blood-actrice Deborah Ann Woll die ook prima werk afleveren. Een aantal bekende namen hebben we in deze pilot aflevering nog niet gezien: Rosario Dawson als Claire Temple en Vincent D’Onofrio als Kingpin.

Al met al is dit een prima pilot. Heel boeiend vind ik het allemaal nog niet, maar dat kan nog komen. De pilot is in ieder geval vermakelijk genoeg om de volgende aflevering ook een kans te geven.