Een moordenaar – Billy – ontsnapt uit een gesticht en keert terug naar zijn ouderlijk huis dat nu gebruikt wordt als studentenhuis voor de meiden van vereniging Delta Alpha Kappa. Op kerstavond vallen ze één voor één ten prooi aan deze gestoorde killer.

Black Christmas is een remake van de gelijknamige klassieker uit 1974. Voor velen al genoeg reden om deze Black Christmas af te schrijven. Ik heb het origineel zelf nooit gezien dus ik kan niet vergelijken. Ik vind dat deze remake een bad reputation heeft, want zo slecht is de film ook weer niet. Het is geschreven en geregisseerd door Glen Morgan die eerder samen met James Wong afleveringen schreef voor The X-Files (waaronder de klassieker Home!) en de eerste en derde Final Destination films.

Waar het mis gaat met deze Black Christmas is de opbouw van de film. We krijgen nooit echt de kans om de meiden van Delta Alpha Kappa echt te leren kennen, omdat de film teveel nadruk legt op de backstory van Billy. De film was enger geweest als Billy wat mysterieuzer was gebleven. Nu weten we bijna alles over hem en bijna niets over de meiden. Ze zijn lekker bitchy tegen elkaar, maar hun dood heeft weinig impact. Gelukkig beschikt de film wel over een fijne cast: Katie Cassidy (Arrow), Michelle Trachtenberg (Buffy), Lacey Chabert (Mean Girls), Crystal Lowe (Final Destination 3) en Mary Elizabeth Winstead (10 Cloverfield Lane) spelen de sorority sisters. Dankzij deze actrices is het toch een vermakelijke film geworden. Daarnaast speelt originele Black Christmas-actrice Andrea Martin hun huismoeder, Oliver Hudson (Scream Queens) is het foute vriendje van Cassidy en Kristen Cloke (de lerares uit Final Destination en in real life getrouwd met Morgan) is de zus van één van de verdwenen meiden.

Black Christmas is een mean spirited alternatief voor als je zoetsappige kerstfilms zat bent.