Kate (Charlotte Rampling) en Geoff (Tom Courtenay) bereiden zich voor op het grote feest om hun 45-jarig huwelijk te vieren. Een week voor het feest ontvangt Geoff ingrijpend nieuws: het lichaam van zijn oude liefde Katya is gevonden. Zij verdween dik 45 jaar geleden in Zwitserland tijdens een vakantie met Geoff. Het nieuws heeft grote gevolgen voor de relatie van Kate en Geoff.

In hoeverre weet je wat er door het hoofd van je partner gaat? Zelfs na 45 jaar huwelijk. In 45 Years trekt Kate haar hele huwelijk in twijfel. Ze vraagt zich af in hoeverre zij tweede keus is aangezien haar man zijn geliefde Katya tragisch heeft verloren. Wat hebben die 45 jaar voor hem betekend? Deze film laat zien dat er niet veel nodig is om een relatie om zeep te helpen. Het mooie is dat regisseur Andrew Haigh dit weet te doen zonder het te sentimenteel in beeld te brengen. Het vreet Kate op, dat is aan Charlotte Ramplings gezicht te zien, maar nooit verzanden we hier in een groot melodrama. Daar is het prachtige acteerwerk van Rampling te subtiel voor. Die Oscar-nominatie die ze heeft gekregen voor haar rol heeft ze dan ook echt verdiend. Ook Tom Courtenay speelt hier goed en met Rampling zet hij een geloofwaardig koppel neer.

45 Years is een mooi huwelijksdrama met prachtige rollen van Charlotte Rampling en Tom Courtenay.