poster-mazerunnerThomas (Dylan O’Brien, Teen Wolf) wordt op een dag wakker op een voor hem onbekende plek, omgeven door een groep jongens. Hij kan zich niets herinneren, maar hij hoort al snel dat dit normaal is, want iedereen is ooit hetzelfde overkomen. De jongens zitten opgesloten in een labyrint en ze proberen al jaren, zonder succes, een uitgang te vinden. Thomas laat het hier niet bij zitten en wil een runner worden, iemand het labyrint verkent.

Sinds het financiële succes van de Twilight films, zijn verfilmingen van young adult novels heel hot in Hollywood. Na films als The Hunger Games en Divergent is hier nu The Maze Runner, een verfilming van het gelijknamige boek van James Dashner. De film is eerder omschreven als een kruising tussen Lost en Lord of the Flies, waar ik me wel in kan vinden, al zou ik nog een vleugje Cabin in the Woods willen toevoegen.

Het concept is intrigerend en de film begint ook sterk, maar gaandeweg verloor ik steeds meer mijn interesse. Ik behoor ook niet meer tot de doelgroep, wat niet echt helpt met dit soort films. Het idee achter het labyrint en waarom de jongens daar in zitten vind ik tot nu toe niet echt goed uitgewerkt en om eerlijk te zijn wil ik geen sequel hoeven kijken om meer duidelijkheid te krijgen.

Het acteerwerk is wisselend. Ik heb Dylan O’Brien nooit eerder in iets gezien en ik denk ook niet dat hij een slechte acteur is, maar ik vond zijn performance niet geheel passen bij de film. Het leek net of ze hem elke ochtend voor het filmen een Valium hebben gegeven, want hij komt vrij vlak over. Kaya Scodelario (Now is Good) lijkt op Kristen Stewart in de film en kijkt net zo dood uit haar ogen, dus dat hielp ook niet. Gelukkig is er Will Poulter, die vorig jaar zijn doorbraak beleefde dankzij een hilarische rol in We’re the Millers en nu met The Maze Runner laat zien hoe veelzijdig hij wel niet is. Thomas Brodie-Sangster (Game of Thrones) en Aml Ameen (The Butler) leveren ook prima werk af. De overige acteurs krijgen weinig om mee te werken.

The Maze Runner is een prima film met een sterk concept, al heeft het mijn interesse voor de tweede film, Maze Runner: Scorch Trials, niet gewekt.