Het vierde seizoen van Black Mirror staat eindelijk op Netflix en ik heb inmiddels de eerste aflevering gezien, de Star Trek-achtige ep “USS Callister”.

Waar gaat USS Callister over?
Nanette (Cristin Milioti) ontwaakt op een Star Trek-achtig schip onder leiding van de heldhaftige Robert Daly (Jesse Plemons). Natuurlijk is niets wat het lijkt in deze nieuwe aflevering van Black Mirror.

Toen ik de trailer van het vierde seizoen bekeek, vroeg ik me wel af hoe deze “Star Trek” aflevering in de Black Mirror wereld zou passen. Wees gerust, want ook “USS Callister” is een op en top Black Mirror aflevering geworden. Technologie speelt natuurlijk weer een grote rol, maar verder zal ik niet teveel verklappen. Het is natuurlijk veel leuker meer disturbing om zelf te ontdekken wat er aan de hand is.

Cristin Milioti, die we nog kennen als de titulaire moeder in How I Met Your Mother, speelt een sterke hoofdrol als Nanette, een nieuwe recruit op de USS Callister. De bemanning, waaronder Walton (de altijd welkome Jimmi Simpson van Westworld), is bang voor hun kapitein (een sterke Jesse Plemons). Nanette ontdekt al snel waarom en neemt het heft in eigen handen. “USS Callister” lijkt op het eerste oog misschien een spoof te zijn van Star Trek, maar past in werkelijkheid perfect in de huidige #MeToo Zeitgeist. Er zijn afleveringen van Black Mirror die meer disturbing zijn, maar “USS Callister” weet op zijn eigen manier een blijvende indruk achter te laten. Dit smaakt naar meer. Keep ‘em coming, Black Mirror!