Review: The Beguiled (2017)

De komst van een gewonde soldaat (Colin Farrell) op een meisjesschool ten tijde van de Amerikaanse Burgeroorlog zorgt voor een hoop onrust en rivaliteit.

Beoordeling
The Beguiled is de nieuwste film van Sofia Coppola en is gebaseerd op het gelijknamige boek van Thomas P. Cullinan. Zijn boek is al eerder verfilmd met Clint Eastwood in de hoofdrol. In de Eastwood versie schijnt de focus meer op de soldaat te liggen terwijl Coppola in haar Beguiled de focus verlegt naar de vrouwen. Hoewel ik me prima vermaakt heb met The Beguiled moet ik eerlijk bekennen dat de vrouwen, op Edwina (Kirsten Dunst) na, niet heel interessant zijn. Het is vooral amusant om te zien wat voor invloed de aanwezigheid van Colin Farrells personage heeft op de vrouwen en hoe hij ze voor hun karretje weet te spannen. Coppola neemt haar tijd met deze scènes en schiet, zoals we van haar gewend zijn, prachtige plaatjes. Na een gebeurtenis die ik niet zal spoilen, komt er eindelijk wat pit in de film en wat mij betreft had Coppola hier wat meer aandacht aan kunnen besteden. Er hangt gedurende de film een hoop onderdrukte spanning in de lucht en die had er nog wat meer uit mogen knallen. Ik had graag meer van Farrell gezien in zijn ‘YOU VENGEFUL BITCHES!’ modus. De film zet hier ook voorzichtige stappen richting horror wat welkom is.

Farrell speelt een goede rol als de charmante en manipulatieve soldaat. De vrouwen rollen hadden wat beter uitgewerkt kunnen worden. Nicole Kidman, Kirsten Dunst en Elle Fanning proberen er het beste van te maken, maar hun personages blijven te oppervlakkig. Hierdoor weet The Beguiled geen blijvende indruk te maken. Op het moment zelf was het vermakelijk, maar hoe meer tijd er verstrijkt, hoe minder positief ik op de film terugkijk.

Conclusie
The Beguiled is een sfeervolle slow burn, maar uiteindelijk makkelijk te vergeten.

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *