Wanneer Loki (Tom Hiddleston, Thor) kwade plannen blijkt te hebben voor de aarde, probeert Nick Fury (Samuel L. Jackson) van S.H.I.E.L.D. een sterk team samen te stellen om Loki tegen te houden. Hij roept de hulp in van Iron Man (Robert Downey Jr.), Captain America (Chris Evans), Black Widow (Scarlett Johansson), Hawkeye (Jeremy Renner) en de Hulk (Mark Ruffalo). Daarnaast schiet ook Loki’s broer Thor (Chris Hemsworth) te hulp om de aarde te redden.

Regisseur Joss Whedon krijgt een bijna onmogelijke taak voor elkaar. Het is niet makkelijk geweest om een project als The Avengers van de grond te krijgen. Whedon levert vervolgens ook nog eens een goede film af. Televisie is een goede leerschool voor hem geweest. Whedon neemt qua ervaring 7 seizoenen van Buffy the Vampire Slayer mee en in The Avengers zijn ook invloeden van de populaire serie te zien. Kijk maar naar de eerste scene van Black Widow. Wat betreft humor en vechtstijl doet het sterk denken aan Buffy. In zijn geheel heeft Whedon geleerd een goede balans te houden qua actie en humor. En hij weet als geen ander hoe hij met een grote cast moet werken.

Het is moeilijk om iedereen evenveel screentime te geven en Whedon doet zijn best om iedereen te plezieren. Maar uiteindelijk gaat het natuurlijk om je eigen voorkeur. Iron Man fans komen aan hun trekken, maar verwacht niet teveel van Hawkeye bijvoorbeeld. Mark Ruffalo is de enige acteur die zijn debuut maakt als zijn personage Bruce Banner/the Hulk, maar houdt zich prima staande tussen de overige acteurs die al wat tijd hebben gehad om te groeien in hun rol.

Eigenlijk moet iedereen deze film wel in de bioscoop gezien hebben. Ook al ben je geen comicbook fan, er is genoeg om je mee te vermaken. Ik zou wel eerst Thor kijken voor het gemak!