poster-nightcrawlerLouis Bloom (Jake Gyllenhaal) is een vreemde snuiter die wanhopig op zoek is naar een baan. Wanneer hij bij toeval de wereld van misdaadverslaggeving ontdekt, stort hij zich als freelancer in deze zielloze wereld en filmt hij allerlei ongelukken, moorden en andere gruwelijkheden om zijn beelden vervolgens te verkopen aan een nieuwszender. Lou gaat steeds verder om de beste beelden te kunnen schieten zonder rekening te houden met anderen.

Nightcrawler is een film die de huidige Zeitgeist goed weergeeft. Via de media worden we steeds vaker blootgesteld aan gruwelijke beelden. Blijkbaar is daar vraag naar of markt voor, al hoef ik die beelden niet zo nodig te zien. Nightcrawler laat zien hoe ver mensen gaan om die beelden te scoren. Niet alleen in de vorm van Lou, maar ook Nina (Rene Russo) die de beelden wil hebben voor haar nieuwszender om kijkers te trekken. De film doet denken aan de Belgische cult klassieker Man Bites Dog, waarin een camera ploeg een seriemoordenaar volgt. Net als Lou starten ze met observeren en filmen van de situaties, maar geleidelijk worden ze participanten. In het geval van Lou zet hij situaties naar zijn hand om de beste beelden te schieten.

Jake Gyllenhaal bewijst opnieuw dat hij één van de beste acteurs van zijn generatie is. Met zijn magere verschijning, uitpuilende ogen en afstotende houding laat Gyllenhaal een heel andere kant van zichzelf zien waardoor ik met momenten vergat dat ik naar Jake Gyllenhaal zat te kijken. Hij zet mooi en creepy een antisociale persoonlijkheid neer. Rene Russo speelt een sterke bijrol en ik kan het altijd waarderen als Bill Paxton opduikt, net zoals in The Edge of Tomorrow.

Nightcrawler is een goede, actuele en sinistere film met een fantastische Jake Gyllenhaal. Maar één kijkbeurt is voor mij genoeg.

rating-4stars

Nightcrawler is via digitale diensten als Videoland.com en iTunes te zien.