Magic Mike is behoorlijk populair onder mijn vriendinnen die de film niet gezien hebben. Met dank aan de false advertising denk ik zo. Die TV spots zijn zo gemonteerd dat je denkt dat je naar een leuke romantische komedie met male strippers gaat. Maar regisseur Steven Soderbergh is niet zo van het luchtige werk. Denk aan Traffic, Che en Contagion. Ik was dan ook niet verbaasd dat de film voor vriendin S. afgelopen maandag een beetje tegenviel, maar ik zat wel met de juiste verwachtingen in de zaal.

Het verhaal
Mike (Channing Tatum, The Vow) is een stripper met een hart van goud. Hij spaart al jaren al zijn dollar bills op om zijn droom te kunnen verwezelijken, namelijk zijn eigen bedrijf starten. Bij één van zijn baantjes ontmoet hij de jonge Adam (Alex Pettyfer, I Am Number Four) en hij neemt hem onder zijn hoede. Dankzij Mike krijgt Adam een baan als stripper bij Xquisite, onder leiding van Dallas (Matthew McConaughey). Mike valt ondertussen voor Brooke (Cody Horn, Violet & Daisy), de zus van Adam, maar zij is niet gecharmeerd van hun stripper lifestyle.

Magic Mike is deels gebaseerd op de tijd dat Tatum zelf een jonge stripper was. En hij is erg ver gekomen. Na The Vow en 21 Jump Street is Magic Mike de derde Channing Tatum film dit jaar die meer dan $100 miljoen heeft opgebracht in de Amerikaanse box office. Tatum heeft iets ontzettend likeable wat het mannelijk en vrouwelijk publiek aanspreekt, waardoor hij met succes rollen speelt in verschillende genres. Qua talent is hij niet één van de sterkste acteurs van zijn generatie. Niet dat hij het slecht doet, maar hij moet het meer van zijn appeal hebben. Dat Tatum een slimme jongen is, dat is in ieder geval wel duidelijk. McConaughey lijkt zelfspot te hebben. Hij speelt een goede rol als hasbeen stripper. Pettyfer toont potentieel als acteur, maar schijnt veel te moeilijk te zijn om mee te werken. Matt Bomer en Joe Manganiello zien er goed uit. Helaas geeft de film ze weinig te doen, naast strippen natuurlijk. Olivia Munn speelt een prima bijrol. Horn houdt zich aardig staande als love interest, maar lijkt nog weinig ervaring te hebben.

In zijn geheel vond ik Magic Mike een aardige film. Alleen die subplot over drugs had er van mij uit gemogen. Tatum schijnt na te denken over een sequel, maar dat hoeft van mij ook weer niet.