poster-lonesurvivorLone Survivor is gebaseerd op het waargebeurde verhaal van een Navy Seal Team die in juni 2005 Taliban leider Ahmad Shah moet doden. Het gaat mis wanneer de vier mannen in de bergen van Afghanistan drie geitenhoeders tegenkomen en ze besluiten om hen te laten gaan.

Marcus Luttrell, hier gespeeld door Mark Wahlberg, is de lone survivor van het verhaal en de film is gebaseerd op zijn gelijknamige boek. Regisseur Peter Berg (Battleship) weet het verhaal mooi in beeld te brengen, want de cinematografie is echt prachtig. Wahlberg speelt een sterke hoofdrol, al vond ik Ben Foster, als Matt Axelson, de beste performance geven van de vier acteurs. Maar goed, Foster is altijd uitstekend. Emile Hirsch, als Danny Dietz, speelt ook een sterke rol, al heeft Hirsch veel meer in zijn mars dan hij hier kan laten zien. Taylor Kitsch, te zien als Michael Murphy, is vast goed bevriend met Berg, gezien hun eerdere samenwerkingen aan Battleship en Friday Night Lights. Qua acteerwerk haalt hij het niveau van Wahlberg, Hirsch en Foster niet.

Wat ik jammer vind aan de film is het gebrek aan character development.  We komen vrij weinig te weten over de mannen aan wie deze film wordt gewijd. Murphy heeft een zus die dure paarden als huwelijkscadeau wil. Dietz is getrouwd en zijn vrouw wil dat hij een kleur kiest voor iets in huis. Axelson heeft een Aziatische vrouw. Het is moeilijk om je te investeren in deze mannen en hun poging tot overleven wanneer je ze niet kent. Natuurlijk is het verschrikkelijk wat er allemaal is gebeurd, maar die emotionele impact is voor mij niet aanwezig. De enige reden waarom het overlijden van Axelson nog enigzins aangrijpend overkomt is, omdat Foster zo goed is. Hij weet het naar een hoger niveau te tillen, ondanks het gebrek aan karakterisering.

Lone Survivor is een prima oorlogsfilm die zijn kans heeft gemist om één van de betere te zijn.