Een jonge Leatherface ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis met drie andere patiënten. Ze ontvoeren een jonge verpleegster (Vanessa Grasse) en gaan op een dodelijke road trip terwijl een wraakzuchtige agent (Stephen Dorff) op hun hielen zit.

Hoewel ik een grote horror liefhebber ben, ben ik nooit zo’n fan geweest van The Texas Chain Saw Massacre. Ik kan het niet echt verklaren. Ik heb er gewoon niet zoveel mee en Franklin was zwaar irritant. Na TCM volgden drie sequels (o.a. met Matthew McConaughey en Renée Zellweger!) totdat er in 2003 een geslaagde remake kwam met Jessica Biel in de hoofdrol. Deze remake kreeg weer een prequel genaamd The Texas Chainsaw Massacre: The Beginning met Jordana Brewster. In 2013 kwam Texas Chainsaw 3D met Alexandra Daddario en Scott Eastwood, een directe sequel op het origineel en nu is er Leatherface. Hoe past Leatherface in dit plaatje? Deze film is een prequel op het origineel en negeert de gebeurtenissen uit de eerdere prequel The Beginning.

Ik heb veel slechte dingen over Leatherface gehoord, maar ik heb me er prima mee vermaakt. Het grote probleem is dat de film tot de laatste 15 minuten ofzo niet aanvoelt als een Texas Chainsaw Massacre film. Dus als je had gehoopt op een origin story waarin we jonge Jed zien opgroeien tot de Leatherface we know and love dan moet ik je teleurstellen. De film presenteert zichzelf als een soort whodunnit: je mag raden wie van de drie tieners uiteindelijk Leatherface zal worden. Helaas is dit zo voorspelbaar dat ik echt hoopte op een plottwist waarin Finn Jones (Loras van Game of Thrones) geen deputy bleek te zijn maar de echte Jed.

Stephen Dorff als wraakzuchtige politieagent met een vendetta tegen de Sawyer clan probeert de main verhaallijn nog een beetje een TCM-vibe te geven, al is zijn subplot niet erg boeiend. Lili Taylor is wel lekker op dreef als gestoorde Sawyer matriarch. De jonge acteurs spelen redelijk met Jessica Madsen als uitblinker.

Leatherface werkt beter als een op zichzelf staande horrorfilm dan als prequel op The Texas Chain Saw Massacre.